Goji – a gyümölcs, mely megváltoztatja az életed

2
3870

A hosszú élet gyümölcsének is nevezett gojit szuperélelmiszerként tartják számon, ugyanis összetetten jótékony a szervezetre, ezáltal pedig az egészségre nézve.

Fotó: Flickr.com
Fotó: Flickr.com

A piros színű, apró goji bogyót már több ezer éve fogyasztják Kínában, Tibetben és Indiában, elsősorban azért, mert megóv a betegségektől, és mert lassítja az öregedési folyamatot. De számos más pozitívuma van a mazsolaszerű gyümölcsnek, melynek köszönhetően ma már világszerte alkalmazzák.

Rengeteg benne a fehérje, vitamin (A, C, B1, B3, B5), ásványi só (vas, kalcium, kálium, magnézium, szelén, cink), növényi rost, aminósav, ezért több előny is származik a fogyasztásából:

  • fontos antioxidáns-forrás, melynek hatására a bőr lassabban öregszik;
  • csökkenti a káros koleszterin- és a vércukorszintet;
  • megelőzi a látás romlását, mivel sok bétakarotént, luteint és zeaxantint tartalmaz;
  • a vérszegények számára ajánlott, mivel gazdag vasban és rostokban;
  • erősíti az immunrendszert, a benne rejlő polizaharidoknak köszönhetően;
  •  javítja az endokrinrendszer működését, segíti a hormonháztartást;
  • erősíti a csontokat és a porcokat, hála magas ásványtartalmának;
  • megelőzi az elhízást.

Fogyasztható nyersen, aszalt állapotban, tea vagy por formájában, esetleg kapszulaként. Mivel nyersen alig áll el pár napig, szinte lehetetlen az exportálása ebben a formában. Bár népszerű szokás teaként fogyasztani a gojit, nem előnyös, mivel a főzési folyamattal a gyümölcsben rejlő tápanyagok nagyrésze megsemmisül, akárcsak a por formájában hasznosított gojinak, amelyből eltűnnek a vitaminok és ásványok. Legideálisabb a gyümölcsöt aszalva megenni.

Fotó: Flickr.com
Fotó: Flickr.com

A goji fogyasztása nem sablonos dolog. Más mennyiség ajánlott azoknak, akik most kezdik el fogyasztani, más azoknak, akik rendszeresen használják, és megint más azok számára, akik terápiás célból folyamodnak hozzá.

  • Ha először fogyasztasz gojit, fokozatosan szoktasd hozzá a szervezeted a bogyóhoz. A gyümölcs ugyanis kiegyenlíti a szervezetben lévő tápanyagok és oxigén szintjét, ezért az első napokban furcsa mellékhatásokat észlelhetsz. Az illemhely gyakoribb látogatása, fizikai és szellemi fáradtság, álmosság csak néhány azon tünetek közül, mellyel találkozhatsz. Ezek nem tartanak tovább 14 napnál, utána pedig szinte azonnal érződik a különbség. Akik rendszeresen gojit fogyasztanak jobban alszanak, jobb a közérzetük, szellemi állapotuk pedig irigylésre méltó. Az első 3 nap ne egyél meg többet 5 szem gojinál. Ezt követően duplázd meg a mennyiséget, de ha kellemetlenül érzed magad, csökkentsd a bogyók számát.
  • A rutinos goji-fogyasztó az, aki napi rendszerességgel majszolja a gyümölcsöt. Nincsenek komolyabb egészségügyi problémái, de szeretne szellemi és fizikai állapotán javítani, illetve megelőzné a súlyosabb kórokat. Számára 8 gramm goji ajánlott naponta két alkalommal, lehetőleg reggel és este. Ez azt jelenti, hogy egy 500 grammos tasak ki kell tartson 1 hónapig.
  • A terápiás célból fogyasztott goji azok számára ajánlott, akik valamilyen súlyos egészségügyi problémával küszködnek. Minél súlyosabb a kór, annál komolyabbak a szervezet egyensúlyba hozásával járó tünetek is. Napi 100 gramm goji elfogyasztását tanácsolják ebben a fázisban, és nem többet. Nem árt fokozni a folyadékbevitelt is, mivelhogy az első napokban a goji székrekedést okozhat.
MEGOSZTÁS

2 HOZZÁSZÓLÁS

  1. Ellentmondás van a cikkben. Az elején azt írja, hogy sűrűn fogjuk használni az illemhelyet (ami ugye hasmenésre utal). A végén azt írja, hogy székrekedést okoz. Akkor most mire számítsunk???

  2. En is hasznalom a goijt teanak de szekrekedessel nincs bajom konnyunek erzem magam.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Írd be a neved