Mitől lesz vesekövünk, és hogyan lehet megakadályozni a kialakulását?

0
5332

A szakemberek szerint élete során 10-ből 1 ember küzd a vesekővel, és, ha nem kezelik megfelelően, akkor legtöbb 5 éven belül a probléma újra felüti a fejét.

Mitől lesz vesekövünk, és hogyan lehet megakadályozni a kialakulását?

A vesekő okozta fájdalom leginkább a szülési fájdalomhoz hasonlítható, vagyis igen erős, és már-már elviselhetetlen intenzitású. Ha el szeretnénk kerülni a problémát, ajánlott a megelőzésre koncentrálni.

A vesekő kristályos szerkezete a vizeletben kicsapódó vegyi anyagok összességéből alakul ki. Szervezetünkben számos anyag választódik ki a vizelettel. Ez a folyamat nagyon fontos azért, hogy a működéshez szükséges egyensúly fennmaradjon. Ha valamelyik anyagból túl sok választódik ki, és nem tud feloldódni a vizeletben, akkor kristályosodás által vesekő alakul ki.

A 8 mm-nél nagyobb vesekövek már igen komoly fájdalmakat okoznak. A napjainkban divatos diéták, a fehérjékben gazdag, de szénhidrátban, és zsírban szegény táplálkozás következtében csökken a vizelet mennyisége. Ez pedig elősegíti a vesekő képződését. További kiváltó okok közé tartozik az, hogy nem fogyasztunk elegendő vizet, keveset mozgunk, élelmiszereink túl sok cukrot, és sót tartalmaznak.

A vesekő kialakulását meg tudjuk előzni, ha betartunk néhány fontos táplálkozási előírást. A legfontosabb, hogy fogyasszunk sok vizet, így elősegíthetjük a vizeletképződést, és megakadályozhatjuk a kövek kialakulását. Könnyen meg tudjuk állapítani, hogy fenyeget-e a dehidratáltság állapota.

Ha a vizelet színe világos sárga, vagy színtelen, azt jelenti, hogy elegendő vizet fogyasztunk, ha sötét sárga, akkor ajánlott emelni a vízfogyasztást. Általánosan elmondható, hogy 35ml/kg folyadékot (víz, leves, tea) kell fogyasztanunk naponta. Egy fél csésze frissen facsart citromléből, másfél liter limonádét tudunk elkészíteni, ez már elegendő mennyiség ahhoz, hogy meg tudjuk előzni a vesekő kialakulását.

Vigyázzunk a kólával, és a fekete teával, hiszen ezek elősegítik a kristályosodást. A tojásban, húsban, és a tengeri gyümölcsökben levő fehérjék túlzott fogyasztása esetén növelik a húgysavszintet, és elősegítik a kristályosodást. A kalcium nagyon fontos egészségünk megőrzése szempontjából, azonban vigyázzunk, hogy ne haladjuk meg a napi ajánlott mennyiséget. A férfiak 800 mg, a menopauza előtt álló nők 1000 mg, majd később 1200 mg kalciumot vihetnek be a szervezetükbe napi szinten. Vannak bizonyos oxalátban gazdag élelmiszerek, melyek növelik a vesekő kialakulásának kockázatát, mint például a spenót, rebarbara, cékla, kakaó, csokoládé, bárányhús.

Fogyasszunk magnéziumban, és káliumban gazdag élelmiszereket, hogy egyensúlyban tarthassuk a kalciumszintünk. Ilyenek például a teljes kiőrlésű gabonák, tojás, avokádó, brokkoli, dió, bogyós gyümölcsök.

MEGOSZTÁS

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Írd be a neved