Ha nem szeretnél lemaradni tartalmainkról, akkor lépj be a Twice.hu exkluzív Facebook csoportjába vagy kövesd legújabb Facebook oldalunkat!

Az emésztési zavaroknak két általános oka van. Az első az érzelmi problémák, például szorongás vagy depresszió. A második a gyomrot irritáló gyógyszerek rendszeres szedése. Ezeket a problémákat mindannyian tapasztalhatjuk időről időre, hiszen állandó stressznek vagyunk kitéve, és azonnal fájdalomcsillapítóért nyúlunk, és a tüneteket kezeljük, ahelyett, hogy a valódi okokat keresnénk a háttérben.

Vannak azonban más módszerek is az emésztési zavarok kiküszöbölésére és a fájdalom enyhítésére, mint a gyógyszeres kezelés. Hasznos lehet, ha tudod, mi a teendő gyomorfájás esetén, és milyen gyógynövényeket érdemes beszerezned, ha emésztési panaszaid vannak.

1. Meleg borogatás a fájdalom enyhítésére

A meleg borogatás jelentősen enyhíti az irritábilis bél szindróma okozta fájdalmat. Használhatsz elektromos melegítőt, de egy melegvizes palack is megteszi. A lényeg, hogy a melegítő eszközt soha ne tedd közvetlenül a bőrödre, hogy elkerüld az égési sérüléseket. Székrekedés esetén meleg fürdőt is vehetsz keserűsóval (Epsom-sóval).

2. Készíts szódabikarbónás oldatot

A szódabikarbóna azért hatásos, mert a nátrium-hidrogén-karbonát képes semlegesíteni a felhalmozódott savakat az emberi szervezetben, így enyhíti a savas reflux tüneteit. Oldj fel ¼ teáskanál szódabikarbónát egy pohár vízben, és idd meg. Előtte és utána legalább 2 óra hosszat ne vegyél be semmilyen gyógyszert, mert ez az oldat lelassítja a felszívódás folyamatát a szervezetben, és ez befolyásolhatja a gyógyszerek hatását is.

3. Feküdj úgy, hogy a fejed és a felsőtested magasabban legyen

Ha teljesen vízszintesen fekszel az ágyban, az nem a legjobb megoldás gyomorfájás esetén. Ebben a helyzetben a torok és a gyomor ugyanazon a szinten vannak, és ez gyomorégést okozhat. Próbálj meg felülni az ágyban, vagy aludj magasabb párnán éjszaka.

Ugyanakkor azt is fontos tudni, hogy a guggoló pozíció a legalkalmasabb a WC használatakor, mivel ebben a szögben a széklet könnyebben áthalad a beleken.

4. Próbálkozz BRAT diétával

A BRAT egy rövidítés: banán, rizs, almaszósz, toast. Ezek olyan ételek, amelyek lágyak, könnyen emészthetők, és kímélik a gyomrot. Ha émelygés, hányás, hasmenés és emésztési zavar súlyos tüneteit tapasztalod, először mondj le egy kis időre az ételről. Ezután elkezdhetsz olyan élelmiszereket fogyasztani kis mennyiségben, amik a BRAT kategóriába sorolhatók. Közben fogyassz sok folyadékot, lehetőleg vizet, csirkehúslevest és almalevet. A fent említett élelmiszerek mellett további könnyű ételek a kekszek, főtt burgonya, zabkása és a különböző gyógyteák.

5. Egyél rostban gazdag ételeket

A rostok javítják a belek működését. Minél több rostot eszel, annál lágyabb a székleted, és annál könnyebben halad át a beleken, ezáltal megakadályozva a székrekedést.

A legfontosabb szempont, hogy fokozatosan vezesd be a rostokat az étrendedbe, így minimalizálhatod a puffadást és a gázképződést. Rendkívül jó rostforrások például a zöldségek, gyümölcsök, a teljes kiőrlésű lisztből készült kenyér, a gabonafélék, bogyós gyümölcsök és a szárazbab. Az utóbbi kettő vízben oldódó rostokat tartalmaz, ami lelassítja az elfogyasztott tápanyagok átjutását a gyomorból a bélrendszerbe. Ha hasmenésed van, csak a vízben oldódó rostok jöhetnek szóba.

6. Szedj probiotikumokat és prebiotikumokat

A prebiotikumok olyan természetes élelmiszer-összetevők, amelyekre a gyomor-bélrendszer felső szakaszában található emésztőenzimek nem hatnak, és változatlan formában jutnak el a vastagbélig, ahol serkentik a kedvező hatású baktériumok, az úgynevezett probiotikumok szaporodását. A probiotikumok élő baktériumok, amelyek az erjesztési folyamat során keletkeznek olyan élelmiszerekben, mint például a joghurt.

A probiotikumokra szüksége van a beleknek, de az egészségtelen életmód, a nem megfelelő táplálkozás és az antibiotikum kúrák mind csökkentik ezek mennyiségét. A probiotikumok elengedhetetlenek az egészséges emésztéshez, és segítenek enyhíteni a hasfájás, puffadás és a hasmenés tüneteit. Hozzájuthatsz tabletta formájában is, vagy úgy is, hogy több erjesztett élelmiszert fogyasztasz, például kombuchát.

7. Nyugtasd meg a gyomrodat gyógynövényteákkal

Jó kombináció lehet például az édeskömény, borsmenta, gyömbér és kamilla.

Ezek a könnyen beszerezhető gyógynövények kiválóan alkalmasak egy tea elkészítéséhez, ha gyomorpanaszoktól szenvedsz. A borsmenta a benne található mentol miatt enyhíti a hányingert, és természetes fájdalomcsillapítóként hat. Az édeskömény serkenti az epehólyag működését, a gyömbér serkenti a nyáltermelést, a kamilla pedig ellazítja az izmokat.

A kamilla és a szárított gyömbér is jó kombináció.

Az egészség szempontjából a kamilla valóban varázslatos virág, amelynek állítólag hasonló hatása van, mint az ibuprofennek vagy az aszpirinnek. Segít hasmenés, irritábilis bél szindróma és kólika esetén is. A gyömbér hányingercsillapító hatásáról ismert. Segít a tápanyagok felszívódásában, és az emésztőenzimek felszabadításában. Egy 1 278 terhes nővel végzett tanulmány bizonyította, hogy a gyömbér alapvetően csökkenti a hányingert és az émelygést. Ezt a teát forrald legalább 10 percig.

Ha folyamatosan emésztési panaszokkal küzdesz, és gyakran fáj a hasad, az akár valami komolyabb baj tünete is lehet, ezért fordulj orvoshoz.

Ha nem szeretnél lemaradni tartalmainkról, akkor lépj be a Twice.hu exkluzív Facebook csoportjába!