Ha nem szeretnél lemaradni tartalmainkról, akkor lépj be a Twice.hu exkluzív Facebook csoportjába vagy kövesd legújabb Facebook oldalunkat!

A zellernek főként a gyökerét szokták fogyasztani levesekben, vagy párolt zöldségként. A friss, roppanós szárzeller azonban szintén számos jótékony hatással bír, és akár nyersen, akár főzve fogyasztjuk, mindenképpen gazdag tápanyagokban. Közismerten alacsony kalóriatartalmú, kiváló antioxidáns- és enzimforrás, valamint vitaminokban és ásványi anyagokban is gazdag.

Az egyik legjobb dolog a szárzellerben, hogy fitotápanyagokat tartalmaz. A fitotápanyagok olyan vegyületek, amelyeket a növények azért állítanak elő, hogy megvédjék magukat a rovaroktól és a káros napsugaraktól, de nélkülözhetetlenek az ember számára is, mivel antioxidánsként, antibiotikumként, gyulladáscsökkentőként működnek, és támogatják az immunrendszer működését.

Miért jó a zeller?

Ez a zöldség tele van vitaminokkal, amelyekre a szervezetnek szüksége van (A, B, C és K), valamint kalciummal, magnéziummal és káliummal is. A legnagyszerűbb tulajdonsága azonban a fitotápanyagokban rejlik. Ahogy azt már említettük, a fitotápanyagok gyulladáscsökkentő és antioxidáns hatással is rendelkeznek, ugyanakkor arról ismertek, hogy helyrehozzák a DNS toxikus károsodásait, és eredményesek a rák és a szívbetegségek elleni küzdelemben is.

Mi történik, ha egy hétig minden nap szárzellert eszel?

Bár a zeller egészségügyi hatásai hosszú távon óriásiak, tudnunk kell, hogy akár rövid távon is hatással lehet az egészségünkre. Lássuk, mi történik a szervezetünkkel, ha hozzáadjuk a zellert a mindennapi étrendünkhöz.

1. Egyensúlyban tarthatja a testsúlyunkat

A zeller főleg vízből áll, mégis gazdag K-vitaminban és számos más fontos ásványi anyagban. Az egyik legfontosabb dolog azonban, amit érdemes megjegyeznünk a szárzellerrel kapcsolatban az a „negatív kalóriaszám”. Ez azt jelenti, hogy a testednek több kalóriára van szüksége a zeller megemésztéséhez, mint amennyit a zöldség maga tartalmaz. A fogyás érdekében nyersen is elrágcsálhatod a szárzellert, de akár lé formájában is fogyaszthatod (1,5 csésze zellerlében csak 16 kalória van).

2. Megakadályozza a kiszáradást

Magától értetődik, hogy a magas víztartalmú élelmiszerek ellátják vízzel a szervezetet, és ezáltal megakadályozzák a kiszáradást. Ilyen élelmiszerek például az uborka (aminek 98%-a víz) és a zeller (95%-a víz).

3. Gyulladáscsökkentő hatása van

A zeller kivonatokat régóta használják és tanulmányozták gyulladáscsökkentő tulajdonságaik miatt. Egyes tanulmányok, amelyek a zellermag kivonatait vizsgálták, még azt is felvetették, hogy a nem szteroid gyulladáscsökkentőkhöz (NSAID) hasonló hatást fejt ki. Ezenkívül az Illinois-i Egyetem kutatói által végzett néhány tanulmány megállapította, hogy a zellerben található luteolin csökkentheti a gyulladást az agyban, és hasznos lehet olyan degeneratív betegségek kezelésében, mint például a sclerosis multiplex és az Alzheimer-kór.

4. Megakadályozza/csillapítja a gyomorégést

A savas reflux vagy a gyomorégés a nem megfelelő étrend, vagy az emésztőrendszer elégtelen működése miatt alakulhat ki. A zeller azonban ebben is a segítségedre lehet! Azonnal megnyugtatja a gyomorégést, mivel szabályozza a gyomorsav szintjét. Ez azonban csak ideiglenes megoldás, ha a gyomorégés tartósan fennáll, változtatnod kell az étrendeden, vagy orvoshoz kell fordulnod.

5. Javítja az emésztést

A zeller oldhatatlan rostokban is rendkívül gazdag. A természetes rostok és fitokemikáliák stimulálják a gyomor és a vékonybél falát, megakadályozva a székrekedést azáltal, hogy segítik a bélmozgást. Ezáltal a vastagbélbe kerülő étel jobban keveredik és összeáll. Segít az enzimeknek a tápanyagok lebontásában és azok véráramban történő felszívódásában.

Sőt, egy 2010-es tanulmány azt is megállapította, hogy a zeller kivonat egy bizonyos típusú etanol vegyületet tartalmaz, amely megvédi az emésztőrendszer falát a fekélyesedéstől. A zeller tartalmaz továbbá flavonoidokat, tanninokat, illékony olajokat és alkaloidokat, amelyek fokozzák a belekben lévő védő nyálka képződését.

6. Csökkenti a szívbetegség kockázatát

A zeller fogyasztása a szívet is védheti. Egy 2009-es tanulmány szerint azoknak a kísérleti állatoknak az esetében, amelyek zeller kivonatot kaptak 2 hónapig, jelentősen csökkent az LDL (rossz) koleszterin és a trigliceridek szintje. Más tanulmányok pedig azt is kimutatták, hogy a zeller 18 százalékkal csökkentheti a vérnyomást.

7. Segíthet a rák megelőzésében

A zeller gazdag antioxidánsokban, amelyek segítenek eltávolítani a rák kialakulását elősegítő szabad gyököket a sejtekből. Valójában a zeller kivonatot két lehetséges rákellenes vegyület, apigenin és luteolin szempontjából is tanulmányozták. Az apigenin elpusztítja a szabad gyököket a szervezetben, és elősegítheti a rákos sejtek pusztulását. Ugyanakkor elősegíti az autofágia folyamatát is, amelynek során a test eltávolítja a feleslegessé vált, károsodott sejteket vagy egyéb komponenseket, elősegítve ezáltal a betegségek megelőzését.

Másrészt a vizsgálatok azt sugallják, hogy a luteolin, a zellerben található flavonoid, szintén potenciális rákellenes hatással bírhat. Egy tanulmányban a kutatók azt találták, hogy a luteolin-kiegészítők csaknem a felére csökkentették a daganatok arányát kísérleti egerek esetében. Kínai tanulmányok pedig arra jutottak, hogy heti két szárzeller elfogyasztása kár 60 százalékkal is csökkentheti a tüdőrák kockázatát. Más tanulmányok szerint a zeller fogyasztása hatékony lehet a mell-, a petefészek-, a hasnyálmirigy-, a máj- és a prosztatarák elleni küzdelemben is.

Ha nem szeretnél lemaradni tartalmainkról, akkor lépj be a Twice.hu exkluzív Facebook csoportjába!