Egykor rejtett ékszerként tartották számon Mallorca szigetén a Caló des Moro nevű kis öblöt, ahol kristálytiszta víz, érintetlen természet és csend várta az odalátogatókat. Mára azonban a békés paradicsom eltűnt. Az egykor titkos helyet az influencerek tették világhírűvé, és a nyomukban érkező turisták teljesen megváltoztatták a tájat.
A Daily Mail szerint az Instagramra posztolt gyönyörű képek – amelyek a víz türkiz színét és a lenyűgöző sziklákat mutatták – olyan mértékben népszerűsítették az öblöt, hogy mára túltelítődött turisztikai célponttá vált. A helyi turisztikai hatóságok tavaly arra kérték a tartalomgyártókat, hogy inkább kevésbé ismert helyeket mutassanak be. A kampány azonban visszafelé sült el – a virálisan terjedő bejegyzések miatt a tömeg még nagyobb lett.
A videókon turisták százai sorakoznak, csak hogy beléphessenek a homokos partra. A valaha tiszta partot ma szemét borítja, és a zsúfoltság már-már elviselhetetlen. Egyes felvételeken még a földet sem látni – csak testeket és törülközőket.
Az emberek tömegei miatt sokan az influencereket teszik felelőssé a pusztításért: több mint 1300 TikTok-videó készült már a strandról, és ezek összesen 10 milliós nézettséget értek el. Az Instagramon 30 különböző hashtag kapcsolódik Caló des Moróhoz.
Maria Pons, a helyi polgármester szerint naponta akár 4000 látogató és 1200 jármű is megérkezik az öbölbe. A város válaszként eltávolított minden Caló des Morót népszerűsítő képet a hivatalos weboldalról.
@24sherry24 Its actually pretty sad … #mallorca #calodelmoro #mallorcabeach #socialmediavsreallife ♬ september on crack ft. a recorder (Earth, Wind & Fire – September) – frickin weeb
A helyiek dühösek, és nem hajlandók tétlenül nézni, ahogy szülőföldjüket leigázza a tömegturizmus. Több száz tüntető gyűlt össze a strandon tavaly júniusban, hatalmas transzparenst kifeszítve: „Vissza a strandjainkat!”. A tiltakozók szórólapokat osztogattak, felszólítva a turistákat, hogy térjenek vissza, és hagyják el a területet.
Az egyik videóban egy nő ül a strandhoz vezető ösvényen, míg egy helyi lakos így kiabál a közeledő turisták felé: „Menjetek, menjetek, menjetek!” Egy hosszú hajú, tetovált férfi is feltűnik, aki így érvel: „A turisták elfoglalták a strandot… egy napra, mi fogjuk élvezni”, majd határozott mozdulattal int a látogatóknak, hogy távozzanak.
A 20 éves ukrán Kristina Vashchenko így mesélte el élményét: „Láttam képeket a TikTokon, és el akartam jönni, de most rájöttem, hogy a helyiek tiltakoznak. Szóval most másik strandot keresünk, ahová mehetünk. Kár, de megértem, hogy mi vagyunk a vendégek a szigetükön, és ők itt élnek. Nem lesz nehéz másik szép strandot találni, ahová mehetünk.”
A túlzott turizmus nemcsak az élményt teszi tönkre, hanem a környezetet is. A helyiek becslése szerint háromhavonta hat tonna homok tűnik el az öbölből – napi 70 kilogramm, amit a törülközők, ruhák, cipők visznek magukkal. A sziklákkal körbevett, nehezen megközelíthető partszakasz mára szemétteleppé vált.
Nem Caló des Moro az egyetlen hely, ahol a tömeges turizmus problémát okoz. Olaszországban, a Dolomitok hegyeiben is hasonló helyzettel küzdenek. A természeti szépségek miatt turisták ezrei árasztják el a környéket, ezért egyes földtulajdonosok forgókapukat helyeztek el, és 5 eurós belépődíjat szednek a saját területükön.
Bár az olasz törvények szerint a természetvédelmi parkok – így az Alpok és a Dolomitok – látogatása ingyenes, a földtulajdonosok kétségbeesetten próbálnak fellépni a növekvő nyomás ellen.
Georg Rabanser, a Seceda környékének egyik tulajdonosa és az olasz snowboard-válogatott korábbi tagja így nyilatkozott: „Annyi ember jár itt minden nap, mindenki átmegy a birtokunkon és szemetet hagy maga után. Ez egy segélykiáltás volt a részünkről. Vártuk a tartományi hatóságok felhívását. De semmi. Csak nyilatkozatokat olvastunk az újságokban. Pletykák, semmi konkrétum. Még figyelmeztető levelet sem kaptunk. Így hát tovább folytatjuk.”