Mint ismert, 2025 január 29-én egymásnak ütközött a katonaság Black Hawk helikoptere és az American Airlines utasszállító repülőgépe. A légikatasztrófában mind a 67 személy életét vesztette: 64 ember a repülőgép fedélzetéről és 3 katona a helikopterről. A nyomozás során a repülési adatokból kulcsfontosságú információk derültek ki – ezeket osztotta meg most a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NTSB).
Bár a baleset kivizsgálása továbbra sem zárult le, az újonnan feltárt adatokból a hatóságok már pontosabb képet alkothatnak a helikopter és az utasszállító levegőben történt ütközésének éjszakájáról.
A tények szerint az American Airlines repülőgépe leszálláshoz közeledett a washingtoni Ronald Reagan Nemzeti Repülőtéren. Azonban, mielőtt a gép a kifutópályára ért volna, belecsapódott az amerikai hadsereg helikopterébe. Az ütközés nyomán mindkét repülőgép a közeli Potomac folyóba zuhant. A balesetben minden utas életét vesztette.
Az NTSB február 4-én közzétett közleményéből ma már azt is megtudhattuk, hogy a Black Hawk az ütközés időpontjában 300 láb magasan volt – a légiforgalmi irányítás kijelzőjén szereplő kerekített adatok szerint.
Ez a magasság azért is figyelemreméltó, mivel a fővárosi régióban (National Capital Region) repülő helikopterek magassága legtöbb 200 láb lehet. Ez pedig azt jelenti, a Black Hawk túllépte ezt a határt. Az NTSB ugyanakkor megjegyezte, mivel az adatokat százasokra kerekítik, a helikopter a baleset idején gyakorlatilag bárhol repülhetett 251 láb és 349 láb között.
A közlekedésbiztonsági hivatal kiemelte, akkor alkotható pontosabb kép az esetről, amikor a helikoptert kiemelik a folyóból. Erre várhatóan ezen a héten kerül sor.
Az American Airlines járatának eddig megtalált részei közé tartozik a jobb szárny, a középső törzs, a bal szárny és a bal törzs egy része, valamint az elülső kabin és a pilótafülke jelentős része.
Az NTSB közleménye csak néhány nappal azután érkezett, hogy a légiforgalmi irányítás felfedte, a baleset előtt az American Airlines pilótái az utolsó pillanatban manővert hajtottak végre.
Todd Inman, az NTSB egyik tisztviselője egy február 1-jei sajtótájékoztatón elmondta: „Egy ponton, nagyon közel a becsapódáshoz, a gép dőlésszögének enyhe megváltoztatása, a dőlésszög növelése történt”.
A vizsgálatok következő fázisában a Black Hawk műszaki feljegyzéseit és a pilótafülke hangfelvételeit is átvilágítják, mindkét repülőgép esetében.