Világszerte hiányzik a munkahelyek iránti elkötelezettség a fiatal alkalmazottakból. Legfőképpen a munkahelyi nyomást érzik, ami hosszú távú megtartási és menedzsment problémákat okoz a vállalatok és az országok számára.
A munkahelyi nyomás érzékelése a magyar piacon sajátos képet mutat, és világszinten hazánkban az egyik legalacsonyabb a munkavállalók elkötelezettsége – állapította meg a GfK Nemzetközi Alkalmazotti Elkötelezettség 2011 felmérése.
A GfK Csoport Custom Research szektora 29 országban több mint 30.000 alkalmazott körében 2011 tavaszán tanulmányt készített az alkalmazotti elkötelezettségről. A kutatás megállapította, hogy a munkaerőpiac a kiábrándult 18-29 évesek, és az idősebb, valószínűleg inkább beletörődő társaik között polarizálódik.
A tanulmány szerint a 18-29 éveseknek csak 21 százaléka erősen elkötelezett a munkaadója felé, szemben a hatvanas éveikben járók 31 százalékával1. Ez a különbség a fiatalabbak és az idősebbek között világszerte több problémát is okoz: megosztott munkahelyek jönnek létre; sértődés alakul ki a generációk között; valamint akadályozza a fiatal, jól képzett tehetségek toborzását, megtartását és motiválását.
Erősen elkötelezett alkalmazottak (%) | |
18 – 29 évesek | 21 |
30 – 39 évesek | 20 |
40 – 49 évesek | 23 |
50 – 59 évesek | 22 |
60 évesek és afelett | 31 |
Forrás: GfK Nemzetközi Alkalmazotti Elkötelezettség Felmérés, 2011
Nemzeti szinten az egyes országoknak sokkal súlyosabb problémákkal kell szembenézniük fiatal munkaerejük elkötelezettségi szintjét illetően. Macedóniában, Franciaországban és Törökországban a 18-29 év közötti dolgozók közel egyharmada „erősen elkötelezett” munkáltatója felé. Ez stabil és produktív helyzetet jelent a vállalatok számára. Azonban az „elkötelezettségi lista” alján lévőknek, Magyarországnak és Csehországnak (6%-6%), valamint Szerbiának és Portugáliának (7%-7%) is nagyon különböző helyzettel kell szembenézniük. A fiatal tehetségek megtartása problémás lehet ezekben az országokban, amikor a gazdaság erősödni fog.
Ország | A munkaadóik felé „erősen elkötelezett” |
18-29 évesek (%) | |
Macedónia | 36 |
Franciaország | 32 |
Törökország | 32 |
Mexikó | 27 |
USA | 24 |
Ausztria | 20 |
Brazília | 20 |
Fülöp-szigetek | 19 |
Kanada | 18 |
Svájc | 18 |
Ukrajna | 16 |
Argentína | 15 |
Lengyelország | 15 |
Kolumbia | 14 |
Németország | 13 |
Izrael | 13 |
Belgium | 12 |
Bulgária | 12 |
Románia | 12 |
Svédország | 12 |
Egyesült Királyság | 12 |
Oroszország | 10 |
Hollandia | 9 |
Szlovákia | 9 |
Peru | 8 |
Portugália | 7 |
Szerbia | 7 |
Csehország | 6 |
Magyarország | 6 |
Forrás: GfK Nemzetközi Alkalmazotti Elkötelezettség Felmérés, 2011
Habár a fiatal alkalmazottak 61 százaléka szerint vannak karrierlehetőségek számukra, sokan úgy gondolják, hogy ezt vagy egy másik munkaadónál, vagy pedig egy másik országban találják meg. Magyarországon ennél pesszimistábbak a fiatalok, mindössze 11 százalékuk érzi úgy, hogy nyitva állnak számukra karrierlehetőségek. Bár a környező országokban a hazainál kedvezőbb a kép, még mindig nem éri el a nemzetközi átlagot. A cseh fiatalok 29 százaléka, míg a lengyelek 48 százaléka látja munkaerőpiaci helyzetét pozitívnak. Nemzetközi szinten minden tíz fiatal alkalmazottból hat aktívan munkát keres, vagy fog a következő hat hónapban. Negyvenegy százalékuk hajlandó kivándorolni, hogy új munkahelyet találjon.
Míg a fiatal munkát keresők száma itthon valamelyest elmarad a nemzetközi átlagtól, (a 18-29 évesek fele szeretne legalább fél éven belül munkahelyet váltani) arányaiban némileg többen lennének hajlandóak (45%) külföldre vándorolni egy jobb munkalehetőség reményében. Csehországban csak minden ötödik, Lengyelországban pedig minden harmadik fiatal lenne kész külföldön munkát vállalni.
„A fenti adatok azt bizonyítják, hogy létfontosságú a vállalatok és az országok számára, hogy szembenézzenek a fiatal munkaerő elkötelezetlenségének problémáival, és megoldják azokat” – mondta Bacher János, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója.
A munkahelyi nyomás áldozatai
Sok országban vannak áldozatai a munkahelyi nyomásnak a fiatalabb generáció körében. A recesszió sokak törekvéseit zúzta szét. A fiatal alkalmazottak több mint harmada kényszerült elfogadni olyan álltást, amellyel elégedetlen (36%), vagy kényszerült más karriert választani (37%) a gazdaság miatt.
Úgy tűnik, hogy a fiatalabb alkalmazottaknak kell viselniük annak a terhét is, hogy a vállalatok húznak a nadrágszíjukon. Harminckilenc százalék szerint a munkaadójuk a recessziót arra használja, hogy többet kérjen tőlük, míg az idősebb munkavállalóknak csupán 24 százaléka vélekedik így. A fiatalok egyharmada amiatt is aggódik, hogy nincs elég forrás ahhoz, hogy hatékonyan végezzék munkájukat, szemben a hatvanas éveikben járók 22 százalékával.
A fiatalabb munkavállalók negyven százaléka gyakran érez stresszt a munkahelyén, és ez több mint bármely más korosztályban. Ezen felül, a fiatalok majdnem egyharmada érez nyomást arra, hogy tovább dolgozzon, mint a munkaidő vége.
A fentiek eredményeképpen a fiatal alkalmazottak 39 százaléka elégedetlen a munkahely-magánélet egyensúlyával. Harminckét százalékuk érzi úgy, hogy a munkahelyi nyomás és stressz gyakran van hatással egészségére – öt ponttal többen, mint az ötvenes éveikben lévők, és tíz ponttal többen, mint a hatvanas éveikben lévők.
Munkahelyi nyomás Magyarországon
A munkahelyi nyomás érzékelése a magyar piacon sajátos képet mutat. Míg a munkahely-magánélet egyensúlya és a túlórázás a fiatal munkavállaló korosztály számára jelent az átlagosnál nagyobb problémát, addig a munkahelyi stressztől leginkább a 30-39 éves korosztály szenved, a munkahely elvesztését pedig az 50-59 évesek érzik leginkább fenyegetőnek.
A nemzetközi adatokkal összehasonlítva a magyar munkavállalók sokkal gyakrabban érzik stresszesnek a munkájukat. Ötvennégy százalékuk nyilatkozott úgy, hogy gyakran vagy mindig tapasztalja ezt, míg globális szinten a munkavállalóknak csak harminchat százaléka számolt be erről. Érdekes, hogy ennek ellenére a magyarok kevésbé érzik úgy, hogy a stressz hatással lenne egészségükre (18%), mint a globális munkavállalók (28%).