Megérkezett volna a megoldás az elviselhetetlen forgalmi dugók elkerülésére? Létezik ugyanis egy motorkerékpár, melyet kizárólag légi közlekedésre terveztek, és amely, ha jól vizsgázik az FAA tanúsítvány megszerzésének tesztjén, akár tömeggyártásba is kerülhet. A Jetpack Aviation Speederjéről van szó, ami készen áll, hogy megtegye első útját a közlekedés forradalmasítása felé.
Amennyiben az FAA hitelesíti, a Jetpack Aviation Speeder egy repülő utcai motor lesz, amely nyolc apró, de erős sugárhajtóművet használ, hogy 30 percig közel 100km/órás sebességgel száguldjon. A szabadalmaztatása kissé bonyolult folyamat, és „a vártnál tovább tart, mert ez egy jelentősen más ’állat’, mint amivel az FAA valaha is foglalkozott” – fogalmazott David Mayman, a Jetpack Aviation vezérigazgatója.
Eredetileg a speciális légijármű négy turbinát tartalmazott volna, azonban a végleges termékben nyolc turbina került – kettő a motor minden sarkában, hogy még nagyobb biztonságot nyújtson. Maga a gép 300 kilós, a teherbírását pedig 600 kilóig fejlesztenék. Ez olyan méret/terhelés arányt jelentene, amely megkülönbözteti a Speedert a többi VTOL járműtől.
A Speeder P2 prototípusát jelenleg a cég kaliforniai létesítményeiben tesztelik, és míg meg nem szerzi a tanúsítványt, addig biztonsági kötéllel látják el. Készült egy elegáns fekete modell is, mely már bemutatásra került bizonyos szakirányú rendezvényeken.
A tesztek alatt „a pilóta a motorkerékpárhoz hasonló üléspozícióban ül, a lábak lefelé vagy hátra a lábtartókon, mint egy versenymotoron” – magyarázza Mayman.
» „Nem zavar, hogy a nevem kihalt – még mindig úgy gondolom, hogy jó név”
» Szívszorító pillanat: a halálán lévő csimpánz végső búcsút vesz a gondozójától
» A világ legnagyobb orcáival rendelkező nő megmutatta, hogy nézett ki az átalakulás előtt
» Ritka rákot diagnosztizáltak az anyukánál, miután megszülte a „csodababáját”
A vállalat egy pilóta nélküli változaton is dolgozik, mely teherszállító repülőgépként szolgálna a katonai piacon. Ezt úgy álmodták meg, hogy 30,5 méterrel a föld felett, 644 km/órás sebességgel képes repülni, így szinte lehetetlen lelőni. A katonai változat lehetőséget teremt a hosszan tartó tesztelés finanszírozására, mielőtt ez a gép átváltozna repülő motorkerékpárrá, vagy ahogy a Jetpack Aviation nevezi, „autonóm repülő járművé”.
A pilóta-motoros Speeder felveheti akár a 400 km/órás sebességet is, bár ezzel a gyorsasággal megmaradni a járművön még a legkiválóbb motorosoknak is bajos lenne. Ezért a gyártó gondoskodott arról, hogy sebesség- és magasságkorlátozóval lássa el a gépeit.
„Elméletileg akár 16000 lábig [majdnem 5000 méterig] is felmehetne, mielőtt kifogyna az üzemanyag” – súgja meg Mayman halkan. „De akkor szükséged lenne egy ejtőernyőre” – teszi hozzá a cégvezető.
A Speedert a vadászgépekhez hasonló fly-by-wire technológiával tervezték meg, a vezérlése pedig egyszerű, akár egy videójáték-konzol kezelése: csak a markolatokon lévő kapcsolókra korlátozódik.
„Az egyik a fel- és leszálláshoz, a másik a sebességhez és az emelkedéshez szükséges” – pontosít Mayman. Miután a Speeder felszáll, körülbelül 2 méter magasra emelkedik, majd lebeg, és a belső repülésvezérlője a pilóta utasításaira vár. A vezérlőegység több érzékelőhöz csatlakozik, amelyek segítenek a gépnek a tájékozódásban és az akadályok feltérképezésében.
„Ha egy épület vagy fa van előttünk, automatikusan észleli és kikerüli” – magyarázza az igazgató.
A Speeder megalkotását ugyanakkor a F1-típusú versenyautók is megihlették – azokhoz hasonló védőburkolat borítja a gépet, hogy képes legyen a 400 km/órás sebesség felvételére.
„Kis szárnyakkal közel egy órán át repülhetne” – fogalmazott Maymann. Egyelőre egy utasra tervezték a Speedert, és az sem kizárt, hogy idővel a repülő motor szuperszonikus sebességre is képes lesz, bár a vállalatnak nincs még erre technikai kerete.
Tény, hogy a tanúsítvány megszerzése még évekbe telik, de a Speeder megálmodója már most bizakodó a jövőre nézve: „Volt egy Speederünk a VIP-sátorban, és sokan eljöttek mellette, és azt mondták: ’Nincs szükségem még egy Lamborghinire vagy Bentley-re, ezt akarom’” – állítja Maymann a tavaly nyári Pacific Air Show-n szerzett tapasztalataira alapozva, és biztos abban, hogy lesz rá kereslet.
Ebből kiindulva, a cég máris megkezdte az előrendelések felvételét a Speederre, amelynek irányára 381 000 dollár – kevéssel több mint 142 millió forint.