Donald Trump ma a Truth Social közösségi oldalán közzétett bejegyzésében példátlan módon fenyegette meg az Európai Uniót és Kanadát, mondván, magasabb vámokkal sújtja őket, ha közösen azon dolgoznak, hogy „gazdasági károkat okozzanak” az Egyesült Államoknak.
„Ha az Európai Unió Kanadával együttműködve gazdasági kárt okoz az Egyesült Államoknak, nagyszabású, a jelenleg tervezettnél sokkal magasabb vámokat fogunk kiszabni mindkettőre, hogy megvédjük a két ország legjobb barátját, amivel valaha is rendelkezett” – írta az amerikai elnök.
Az amerikai elnök már korábban is hangsúlyozta, hogy ezekkel a vámokkal a kereskedelmi egyensúlybeli hiányt akarja korrigálni, mert szerinte többi kereskedelmi partner – különösen az EU – tisztességtelenül bánik az Egyesült Államokkal.
Februárban Donald Trump bejelentette, hogy 25 százalékos vámokat vet ki az Európai Unióra, azt állítva, hogy az „azért jött létre, hogy kihasználja az Egyesült Államokat, és keresztbe tegyen annak.”
A mostani fenyegetést megelőzően Trump magas vámokat jelentett be az autóimportra és autóalkatrészekre, amire a kereskedelmi partnerek ellenvámok bejelentésével reagáltak.
A Trump kereskedelmi terveivel kapcsolatos bizonytalanság és az attól való félelem, hogy azok recessziót válthatnak ki, megrázta a pénzügyi piacot, és a fogyasztói bizalom is csökkent az elmúlt hónapokban.
A General Motors és a Stellantis részvényei egyenként több mint három százalékkal estek Trump bejelentése előtt. A Toyota, a világ legsikeresebb autógyártójának részvényei szintén több mint három százalékot estek. A Nissan 2,5 százalékot, a Honda 3,1 százalékot, a Mitsubishi Motors 4,5 százalékot, a Mazda és a Subaru pedig egyaránt mintegy 6 százalékot esett. A dél-koreai Hyundai részvényei 2,7 százalékkal estek vissza.
Shigeru Ishiba japán miniszterelnök azt mondta, hogy Tokió „mindenféle ellenintézkedést fontolgat”, míg Mark Carney kanadai miniszterelnök „közvetlen támadásnak” nevezte Trump vámjait országa munkavállalói ellen.
Luiz Inacio Lula da Silva brazil elnök szintén arra figyelmeztetett, hogy Trumpnak figyelembe kellene vennie az amerikai és a globális gazdaságra gyakorolt potenciális károkat.
Az új vámok április 3-án lépnek hatályba, és a külföldön gyártott személygépkocsikat és kisteherautókat is érintik.
Trump ezután fenyegette meg Kanadát és az Európai Uniót „a tervezettnél sokkal magasabb vámokkal”, ha együttműködve „gazdasági károkat” okoznak az Egyesült Államoknak.
Peter Navarro, Trump kereskedelmi és gyártási főtanácsadója a bejelentést követő sajtótájékoztatón bírálta a „külkereskedelmi csalókat”, akik szerinte az amerikai gyártást „külföldi alkatrészek alacsonyabb bérű összeszerelő üzemévé” tették. Németországot és Japánt is támadta, amiért a nagyobb értékű alkatrészek gyártását saját országaik számára tartják fenn.
Trump minden kritika és a tőzsde visszaesése ellenére megvédte az általa kiszabott vámokat, mint az állami bevételek növelésének és az amerikai ipar újjáélesztésének módját.