Ha nem szeretnél lemaradni tartalmainkról, akkor lépj be a Twice.hu exkluzív Facebook csoportjába vagy kövesd legújabb Facebook oldalunkat!

Sima, mentolos, sárgadinnyés, görögdinnyés, citromos, kólás, narancsos, epres, lap, drazsé, felfújható, olvadós. Életünk meghatározó része, mindig velünk van, kis helyen is elfér: a rágógumi. És akinek köszönhetjük, William Wrigley Jr., a rágógumikirály, a Wrigley gyár alapítója százötven éve, 1861. szeptember 30-án született Philadelphiában.

Tízéves korától dolgozott édesapja szappanfőzdéjében, három évvel később pedig már ügynökként járta az országot a családi portékát árulva. Unokatestvérével közösen alapított gyárában először szappant gyártottak, majd áttértek a sütőpor előállítására. Wrigley azzal a fogással próbálta szélesebb körben is eladni termékét, hogy ajándékcsomagocskákat mellékelt a sütőporhoz. Mint azóta számtalanszor, most is az ajándék lett a népszerűbb, így a gyár profilt váltott, átállt a rejtélyes összetételű gumi gyártására. (A rágógumit az indiánok által is rágcsált szapotilfa csikle elnevezésű nedvéből gyártották, az eredeti recept fenyőgyantát és parafint is tartalmazott – a “gumibázis” ma már szintetikus alapanyagokból készül és összetétele kereskedelmi titok.)

Az 1910-es évektől Wrigley fodormentás rágógumija Egyesült Államok-szerte hatalmas népszerűségnek örvendett, ám ő semmit sem bízott a véletlenre, hatalmas összegeket költött reklámokra. A hatékony reklám kulcsának azt tartotta, hogy minél tömörebben, minél többször kell elmondani az üzenetet – emellett azért gyönyörű lányok tucatjait alkalmazta, akik a nagyvárosban sétálva ingyen rágógumit osztogattak a járókelőknek. Vállalata egyre nőtt, a gyáros a Time magazin 1929-es évfolyamának egyik címlapján is pózolt. A Wrigley már az 1910-es évektől uralta az amerikai rágógumipiacot, pozíciója csak erősödött, amikor előrukkoltak azzal az újítással, hogy minden egyes rágógumi külön védőpapírt kapott.

A rágógumikirály vagyonát más befektetésekben kamatoztatta, hatalmas – elsősorban turisztikai célú – fejlesztéseket hajtott végre a Los Angeles-i part közelében fekvő Catalina szigeten, valamint Arizona államban. Emellett kedvelte az élet jó dolgait, szeretett nagy lábon élni. Országszerte hatalmas birtokai voltak, igazi amerikai iparmágnáshoz méltóan saját baseballcsapata is volt.

William Wrigley Jr. 71 éves korában, 1932. január 26-án hunyt el. Halála előtt 34 millió dollárra rúgó vagyonát, valamint a rágógumi titokzatos összetételéről készült receptet fiára és lányára hagyta. A recept sikerét bizonyítja, hogy a “jelenlegi” William Wrigley – a gyáralapító ükunokája – vagyonát mintegy 2,2 milliárd dollárra becsülik. (A céget három éve 23 milliárd dollárért eladták a Mars csokoládégyárnak, így a világ legnagyobb édességgyártója jött létre, Wrigley azóta idejét és pénzét jótékonysági ügyeknek szenteli.)

A Wrigley-féle rágógumit a második világháborúban a fronton is bevetették: a cég hadiszállító lett, mert a rágógumit nyugtató hatásúnak koncentráló-képességet növelő hatásúnak mondták. A katonák később Európában osztogatták az ellátmányt (persze mindig hatalmas gyermektömeg kísérte őket) és a rágógumi ezzel megérkezett az öreg kontinensre is. A rágóguminak ma számtalan fajtája létezik és még a fogorvosok sem tagadják, hogy fogazat- és fogínyerősítő, továbbá tisztító hatása van.

Forrás: MTI


Ha nem szeretnél lemaradni tartalmainkról, akkor lépj be a Twice.hu exkluzív Facebook csoportjába!