Ha nem szeretnél lemaradni tartalmainkról, akkor lépj be a Twice.hu exkluzív Facebook csoportjába!

Nyilvánosan ritkán beszélünk róla. Mert ugyan ki az a nő, aki szívesen ecsetelné: elmúlt már ennyi és ennyi éves, mostanában olyan furcsa változásokat érez testében és lelkében. Nem szívesen valljuk be, bizony elértük a változókort vagy már jócskán benne is járunk.

Arról, hogy harmóniában, nőiességünk határozott tudatában éljünk ebben az időszakban is, hogy táplálkozásunk és életmódunk átalakításával egészségesen, sőt, a kínzó tünetek csökkentésével jussunk túl a változókoron – nemrégiben szakemberek adtak tanácsot menopauza korában járó hölgyeknek az Alexandra Könyvesházban.

Bencze Ilona színművésznő minden mozdulatából, mosolyából harmónia, derű és kiegyensúlyozottság árad. Azt mondja, szerencsés alkat, jól veszi az akadályokat, így például azt is, hogy egy évvel ezelőtt a hatvanadik születésnapját ünnepelte.

– Az, hogy szám szerint éppen hol tartottam, sosem érdekelt. A hatvanadikkal is így voltam. Én ma is úgy élek, mint tízen éve: teszem a dolgomat, és igyekszem jól érezni magam a bőrömben. Talán ez lehet az egyik nyitja annak, hogy egy nő minél egészségesebb lélekkel jusson át a változókoron, s fogadja el azokat a testi átalakulásokat, amelyek bizony látható nyomokat hagynak. Én is konstatáltam belőlük néhányat, de elfogadtam őket, vagy ha zavart, még intenzívebben kezdtem el mozogni, esetleg változtattam a táplálkozási szokásaimon. Nem pánikoltam, s erre szeretnék bíztatni minden változókorú nőt: ne szorongjon a korától, a változásoktól, vegye őket a lehető legtermészetesebben, s keressen magának értelmes elfoglaltságot. Hiszen végre eljött az az idő, amikor a gyerekek szárnyra bocsátása, a szakmai pálya beteljesítése után önmagával is foglalkozhat. Persze a jeleket nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy az ember reggelenként nehezebben kel fel az ágyból, hogy néha a dereka vagy ízületei üzennek, de hát ez is természetes folyamat, hiszen az évek múlásával szervezetünk is elhasználódik. Azt hiszem, úgy kellene élni, ahogy Tolnay Klári tette. Idős nőként már telis-tele volt az arca apró és mélyebb ráncokkal. Ezekkel együtt volt szép, sőt gyönyörű! Sugárzott a színpadon, az életben, és ezzel a sugárzással azt üzente, a ráncaim is én vagyok, elfogadom magam ilyennek. Nézzünk hát a tükörbe mi is, fogadjuk el és szeressük azt, amit látunk! Mondjuk ki, itt és itt tartunk, ennyi és ennyi év áll mögöttünk, erre büszkének kell lenni. És végül tegyük hozzá, ez bizony megérte! Ha belül, a lelkünkben béke van, ezt üzenjük majd a sejtjeinknek, azok pedig tudomásul veszik, túl a menopauzán is, hogy egy csudát, nem is öregedtünk meg.

Dr. Valló Ágnes belgyógyász – pszichoterapeuta szerint az is fontos, hogy a menopauza alatt – életünk második szakaszában – mi történik velünk, de legalább annyira fontos az is, hogy mi történik bennünk. – A nők sorskönyvi utasításának megfelelően az a dolguk, hogy egész életükben kedvesek legyenek, hogy megfeleljenek, és mások kedvére tegyenek. A változókorban azonban végre eljön az idő, hogy minden beteljesítetlen vágy valóra váljék. S hogy örülni tudjunk új céljainknak. Ehhez persze szükség van a tudatos hozzáállásra: nem győzöm hangsúlyozni a rendszeres testmozgás fontosságát, a megfelelő stresszkezelést, a kiegyensúlyozott és változatos étrend kialakítását, amelyben kiemelt helyet foglalnak el a telítetlen, növényi zsírsavakat tartalmazó élelmiszerek, növényi olajok, margarinok, a minél több gyümölcs és zöldség, és nem utolsósorban az Ómega-3 zsírsavat tartalmazó halféleségek. Hogy miért is van erre szükség? Tudni kell, hogy a szív- és érrendszeri megbetegedések gyakorisága a menopauza előtti években lényegesen alacsonyabb, mint az azonos életkorú férfiaknál, a változókor után viszont meghatározó tényezőként jelenik meg. A zsíranyagcsere folyamatok alapvetően megváltoznak ebben az időszakban: a változókor után a nők káros, LDL- koleszterinszintje megemelkedik. Már pedig a szív- és érrendszeri betegségek kiemelt kockázati tényezője a magas koleszterinszint. Éppen ezért fontos, hogy életmódunk átalakításával, tudatos, kiegyensúlyozott táplálkozással, rendszeres testmozgással védekezzünk a magas koleszterinszint kialakulása ellen.

Dr. Szendei György szülész nőgyógyász, endokrinológus szakember szerint a menopauza tüneteit enyhítő teendők közül az egyik leglényegesebb elem az életmódváltás, táplálkozásunk átalakítása. – Az EU országaiban az utóbbi évtizedben jelentős változást mutat a női átlagéletkor emelkedése, így manapság egy nőnek, még a mi országunkban is, jó esélye van arra, hogy akár 80 évig éljen. Nem mindegy, hogy az ötvenedik életkorban jelentkező menopauzát, majd a további 30 évig tartó hormonhiányos állapotot hogyan élik meg, ebben pedig óriási jelentősége van az életformának, az életvezetésnek, az ideje korán megkezdett öngondoskodásnak. Ma már bizonyított tény, hogy az ösztrogénszint csökkenésével egyidejűleg emelkedik a már említett ártó, LDL-koleszterinszint is, amely gyakorlatilag nagyon hosszú ideig tünet nélkül okoz érrendszeri elváltozásokat. Kiegyensúlyozott táplálkozással, kiemelten növényi szterinek fogyasztásával hozzájárulhatunk, hogy koleszterinszintünk csökkenjen, s ha ezt még rendszeres mozgással is kombináljuk, dacára hormonhiányos állapotunknak, újabb védettséget alakíthatunk ki a fenti betegségekkel, de az immunrendszer csökkent működése okozta fertőzésekkel szemben is. Nem szükségszerű, hogy egy nő rettenetes és elviselhetetlen állapotként, olykor a munkájára is alkalmatlanná válva élje meg a változókori tüneteket. Sok lehetősége van arra, hogy harcoljon ellenük, részben életmódváltással, adott esetben pedig a szakember javasolta terápiás megoldásokkal. Mindenképpen indokolt, hogy a hölgyek idejében felkészüljenek a változókorra, hogy évente, illetve bizonyos vizsgálatok esetében két évente részt vegyenek a szűréseken, hogy éljenek ezekkel a lehetőségekkel! Hölgyeim, a szűrés életet menthet, annak adatai egyértelműen jelzik a szervezetben zajló folyamatokat. A menopauza minden nő életének hangsúlyos időszaka, figyeljenek hát önmagukra, hogy egészségesen és harmonikusan élhessék meg a változókort!

További információért látogasson el a www.koleszterinszint.hu weboldalra.


Ha nem szeretnél lemaradni tartalmainkról, akkor lépj be a Twice.hu exkluzív Facebook csoportjába!