Bruno Mars a Smeezingtons-szal – ezzel a baráti szerzőcsapattal – szoros együttműködésben írta és producelte 2010-es bemutatkozó albumának legjavát. Ám a második albummal más tervei voltak. ” Mesterszakácsokat hívtunk a konyhába, mesteri recept nélkül” – mondja a 27 éves énekes. – „Tudtuk, hogy vagy hatalmas bukta lesz, vagy valami nagyon szuper fog kisülni belőle.”
Tavaly ősszel tehát felkeresett néhány menő producert, mint pl. Je Bhasker-t (Kanye West, Beyoncé, fun.), Paul Epworth-öt, (akinek Adele a „Rolling in the Deep”-et köszönheti), és Amy Winehouse szerzőtársát, Mark Ronson-t. „Zanzibar-ban voltam épp a nászutamon, amikor felhívtak: ‘Szeretnéd megismerni Bruno-t?'” – meséli Ronson. – „Már ismertem a zenéjét, és egy hónap múlva Londonban találkoztunk – azonnal megfőzött. Rögtön felismertem, micsoda tehetség.”
A közös munka végeredménye, azaz az Unorthodox Jukebox december 11-én lát napvilágot. Az albumon olyan dalok kaptak helyet, mint pl. a Police-os első kislemez, a „Locked Out of Heaven” vagy a Daft Punk-os „Moonshine”. „Ez utóbbi dal egy ital, melyet egy esti szórakozás alkalmával fogyasztottunk, majd a buli után egyenesen a stúdióba mentünk. A srácok elkezdtek játszani egy nyolcvanas évek-beli, Prince hangzású alapot, én meg sikítottam: ‘Holdfény (Moonshine), repíts minket a csillagokig!’
Aztán ott van a „Gorilla” c. dal, melyben egy Def Leppard-szerű téma található, a szövege pedig eléggé sikamlós: „A jó öreg állati szexről szól a dal” – magyarázza Mars, de nem aggódik attól, hogy ez hátrányt jelentene. – „Amikor gyerek voltam, a popzene lehetett veszélyes és mégis tömegeknek szólt. Michael Jackson simán megragadta az ágyékát a színpadon, Prince gondolkodás nélkül felvett fenék nélküli bőrnadrágot. Ezzel az albummal én is ezt a szabadságot akartam megtalálni.”
( Rolling Stone)