Ha nem szeretnél lemaradni tartalmainkról, akkor lépj be a Twice.hu exkluzív Facebook csoportjába!

Szeretjük és előszeretettel keressük azokat a szálláshelyeket, amelyek a büfés, azaz svédasztalos étkezést részesítik előnyben. Nem hiába, hisz ez a típusú felszolgálás megadja a szabadságot arra, hogy azt fogyasszunk, amit szeretünk anélkül, hogy bármit is el kelljen utasítanunk a tányérunkról. Ám ahhoz, hogy egészségesek maradjunk, ajánlott pár tanácsot megfogadnunk.

Amikor a pult elé állunk, és meglátjuk a finomabbnál finomabb falatokat, nagy a csábítás, hogy mindenből falatozzunk egy keveset. Hisz ha bő a választék, és főként mindenevő vagy, valóban nehéz leragadnod csak egy-kétféle ételnél. De ahelyett, hogy körbekóstolnád a svédasztalt, inkább megfontoltan kellene választanod, hogy lekerüld a megbetegedést.

„Ne gondolj csupán arra, hogy annyit ehetsz, amennyi beléd fér, mert később meg fogod bánni a plusz kalóriák miatt, ráadásul ételmérgezést is kaphatsz. A legjobb, ha nem mész a büfé közelébe, amikor farkaséhes vagy.” – tanácsolja dr. Lauri Wright, a Floridai Egyetem táplálkozási szakértője.

A svédasztalos étkezés nemcsak a karcsúságod vághatja gajra, hanem nagy mennyiségű baktériumnak is kitesz, ami fertőzést okozhat vagy felboríthatja az emésztőrendszered.

„Gyakorlatilag bármelyik ételtől kaphatsz ételmérgezést, amennyiben nem úgy készítik el vagy tárolják, ahogy kell, és nagyon nehéz lesz megállapítanod, hogy a tejszínnek vajon megfelelő-e a hőmérséklete, vagy éppen a szusi elég hideg-e.” – magyarázza dr. Shelley Feist, táplálkozásszakértő.

Mit tehetsz, hogy egészséges pocakkal megúszd a nyaralást?

1. Ne érj hozzá a műanyaghoz, ami letakarja az élelmeket

Mindig moss kezet, mielőtt az asztalhoz ülnél, és sose fogd meg a műanyagot, ami a fogásokat fedi. Annak ugyanis fontos szerepe van: megóvja az edény tartalmát a köhögés vagy tüsszentés okozta baktérium-fertőzéstől. Ha megérinted, valamennyi kórokozó a bőrödre kerül, onnan pedig a szájüregedbe. Legjobb, ha egy szalvétával, nedves kendővel emeled fel ezt a védőfedelet.

„A legnagyobb fertőzésveszélyt a környezetedben lévő emberek jelentik, nem te, a fedeleken, műanyag felületek pedig, melyek az ételeket óvják, rengeteg vírust gyűjtenek magukra.” – hangsúlyozza dr. Jennifer Quinlan, mikrobiológus.

2. Kerüld az ételekbe elmerülő evőeszközöket

Talán azt gondolod, szívességet teszel, ha kihalászod az ételbe belecsúszott evőeszközt, de van fogalmad arról, hányan fogták meg azt előtted?

„Ha odafigyelsz arra, hogy ne érintsd meg a mosdó kilincsét, mikor kijössz, ugyanezt kellene tenned azokkal az evőeszközökkel is, melyekkel a fogásokat kimered. A felületük ugyanis fertőzött, tehát ne fogd meg őket többször, mint kellene. Ráadásul, bármelyik ételbe is beleesett egy ilyen evőeszköz, azt ki kell cserélni egy másikra, semmiképp sem szabadna fogyasztani belőle.” – hívja fel a figyelmet dr. Quinlan.

3. A szusival csak óvatosan

Elhisszük, hogy ennél egészségesebb és diéta-barátabb fogást el sem képzelhetnél magadnak, de nagyon kényes étel. Csak a legfrissebb hozzávalókból készülhet, a hőmérséklet gondos betartásával.

„Még akkor is, ha egy méregdrága étteremben vacsorázol, kockázatos halat vagy tenger gyümölcseit fogyasztanod. És jó lenne, ha abban sem bíznál, hogy a szusit megfelelő hőmérsékleten tárolják a büfépultban.” – int óvatosságra dr. Wright.

4. Kerüld a tonhalat is

Lehetetlen vendégként megsaccolni, mennyire tárolhatják hidegen a hozzávalókat, éppen ezért jobb lesz nem kísérletezned a tonhallal sem, még ha ez pár pluszkalóriát is jelent a számodra.

„Más halfélékhez képest, a tonhalat jóval alacsonyabb hőmérsékleten kell tárolni, mert sokkal érzékenyebb a baktériumokra.” – magyarázza dr. Wright.

5. Panírozott dolgokat se egyél, csak ha frissen készülnek

Az éttermek, melyek sokféle panírozott fogást tálalnak fel, nem használnak egészséges olajokat a sütéshez, így nagy eséllyel tömnéd tele magad káros zsírokkal, melyek aztán eltömítik az artériáidat.

„Valahányszor kirántasz egy ételt, a fogás szivacsként szívja magába a transzzsírokat. Ha tükörtojást ennél vagy sült garnélát, kérd, hogy friss adagot készítsenek neked, és ha ez nem lehetséges, inkább hagyj fel vele.” – tanácsolja Dr. Feist.

6. A vajat, tejfölt tartalmazó ételek kockázatosak

Kerüld a leveseket, szószokat és tésztaféléket, melyek bő tejföllel, vajjal készülnek.

„Nagyon sok telített zsírt tartalmaznak, melyek növelik a koleszterinszintet. De el is ronthatják a gyomrot, ha nem a megfelelő hőmérsékleten kezelik őket. Legjobban teszed, ha a paradicsomos szószokat választod.” – folytatja dr. Feist.

7. Ne engedd, hogy a majonézes saláták elcsábítsanak

„A krumpli-alapú vagy egyéb zöldségsaláták, melyek majonézzel készülnek, két okból is veszélyesek. Először is, ha szobahőmérsékleten tárolják őket, gyorsan elszaporodnak bennük a kórokozók. Másrészt, kalóriabombák. Válassz inkább gabona-alapú salátát, vagy egyszerű zöldségsalátát öntet nélkül, esetleg grillezett zöldségeket.” – javasolja a táplálkozási szakértő.


Ha nem szeretnél lemaradni tartalmainkról, akkor lépj be a Twice.hu exkluzív Facebook csoportjába!