Ha nem szeretnél lemaradni tartalmainkról, akkor lépj be a Twice.hu exkluzív Facebook csoportjába!

Még mindig hiszel a fogtündérben? Itt az ideje, hogy hátrahagyd a meséket, és te magad légy a fogtündéred! A fogaidnak is, mint a tested bármelyik részének, szüksége van az odafigyelésedre és a gondoskodásodra.

Amennyiben nem szeretsz fogorvoshoz járni, akkor neked kell megpróbálnod megelőzni a bajt. A fogászok néhány apró szabály betartását javasolják, nagyszerű eredményekkel!

1. Változtass az étkezési szokásaidon

Egészséges étrendre váltva nem pusztán a testednek teszel szívességet, hanem a fogsorodnak is. A The British Medical Journal nemrégiben lehozott egy tanulmányt, mely szerint a cukrokban gazdag ételek, a fogakon megtapadva, odavonzzák a káros baktériumokat, de meggátolják a kalcium felszívódását is a szervezetben, ami szintén szuvasodáshoz vezethet.

– Figyelj oda a kalciumbevitelre – ez a csontjaink és a fogaink fő alkotóeleme. Fogyassz napi rendszerességgel tejtermékeket: tejet, joghurtot, tejszínt, sajtféléket.

– Válaszd a cukrozatlan italokat – kerüld a szénsavas üdítőket, gyümölcsleveket. Helyettük igyál sima vizet, gyümölcs smoothie-kat vagy édesítetlen teákat. Ám mind közül a víznek van a legtöbb pozitív hatása.

2. Rágózz, lehetőleg cukormentes rágógumit

A rágógumizás segít elkerülni a fogszuvasodást. Keresd a xilit tartalmú rágót, ami egy természetes édesítő, és a cukorral ellentétben nem kedvez a baktériumok szaporodásának a szájüregben. Ráadásul a rágózás serkenti a nyáltermelést, ami segít „kimosni” a fogak között megtapadt ételmaradékot.

3. Tisztítsd és cseréld le rendszeresen a fogkefédet

Azzal mindannyian tisztában vagyunk, hogy fogkefével kell megtisztítanunk a fogsorunkat. Ám azt, hogyan válasszuk ki a megfelelő eszközt, már kevesen tudják.

– Mindig a kis vagy közepes méretű fogkefét részesítsd előnyben, melynek sörtéi sűrűek, és kényelmesen hozzáférnek az nagyőrlők redős felületéhez. Ezekben a redőkben, valamint a fogak közti résekben tapad meg a legtöbb ételmaradék.

– Ne használj fogkefevédő kupakokat, tárolókat. A zárt tér ugyanis kedvez a mikroorganizmusok és baktériumok szaporodásának. Csak öblítsd le az eszközt minden használat után, és hagyd a levegőn megszáradni. Továbbá ne tartsd a fogkeféd a wc-csészével egy helyiségben, mivel a székletbaktériumok megtapadhatnak a sörtéiben!

– Cseréld le rendszeresen a fogkefédet. Nagyjából 3 havonta egyszer ajánlott újra váltani. A használattól ugyanis a sörték rongálódnak, meggyengülnek, így már nem tisztítanak megfelelően.

4. Tartsd be a mindennapos alap szájhigiéniát

A Fogak Egészségéért Világszervezet adatai szerint, a felnőttek 42%-a mindössze a fogkefét használja a napi fogápolási rutinjában. Amennyiben meg szeretnéd óvni a fogaidat a romlástól, ajánlott bevezetned néhány extra-praktikát is a rendszeres reggeli és esti fogmosás mellett.

– Lehetőleg 2 percen át moss fogat, legalább naponta két alkalommal. Igyekezz a fogaid minden oldalát alaposan megsikálni, és figyelj oda a legeldugottabb zugokra.

– Használj fogselymet. Sok esetben a mosás nem annyira hatékony, mint a selymezés. Ez ugyanis sikeresen eltávolítja az ételmaradékot onnan, ahová a fogkefe nem ér el.

– Használj szájvizet. Bármelyiket is választod, az antibakteriális hatás garantált, tehát ha maradt is kártékony baci a szádban, ez majd eltávolítja. És szájvíz után ha nem öblögetsz vízzel, a hatás tovább tart.

5. Rendszeresen keresd fel a fogorvosod alkalmi fogtisztításért

Tudjuk, hogy a fogorvoshoz tett látogatás nem épp a legkellemesebb dolog, de jobb megelőzni a bajt, mint utólag kezelni. Bármennyire is jól moss fogat, mindig lesznek szegletek, melyeket nem tudsz kellően megtisztítani. A fogászati felszerelés ma már lehetővé teszi a lepedék és a fogkő fájdalommentes eltávolítását. Sőt, egyesek nagyon kellemes élménynek tartják. Évente kétszer ajánlott időpontot kérned, és átvizsgáltatnod a fogsorodat.

6. Vitaminok és étrendkiegészítők az egészséges fogakért

A nyál is megteszi a lepedék eltávolítását, amennyiben „felturbózod” a tested vitaminokkal, és rásegítesz a folyamatra.

– Nyáltermelő hatásúak a rostban gazdag élelmek: gyümölcsök, diófélék, zöldségek. Ezek közül is a legjobb az alma, banán, kelbimbó és borsó.

– Fogyassz teljes kiőrlésű gabonából készült ételeket. Ezek B-vitaminban és vasban gazdagok. Ráadásul magnéziumot is tartalmaznak, mely segíti a kalcium felszívódását.

– Fogyassz gyakrabban halféléket, ha több D-vitaminhoz juttatnád a szervezeted. Lazac, hering, tonhal, szardínia mind remek forrása a D-vitaminnak, ami szintén a kalcium felszívódását segíti.

7. Próbáld ki a kókuszolaj „zuhanyt”

Talán sosem hitted volna, de a kókuszolaj képes természetes úton megvédeni a fogakat a romlástól. Előcsalogatja a káros baktériumokat a szájüregből, és gyógyítja a fogakat. Egy evőkanál kókuszzsírt oszlass szét a nyelveddel a fogaidon, és kb 20 percig tartsd a szádban, míg a nyál és az olaj egy tejszínű folyadékká nem keveredik. Ne nyeld le! Forgasd meg a szádban, majd köpd ki. A már szuvas fogakat nem hozza helyre, de megelőzi a további romlást. Ráadásul kétszer oly hatékony, mint a mosás és a selymezés együttvéve!

8. Készítsd el te magad az ásványi anyagokat pótló fogkrémedet

Mindössze pár természetes hozzávalóra lesz szükséged, melyet bármelyik naturista üzletben megvásárolhatsz. Ha te készíted el a fogkrémedet, akkor biztos lehetsz benne, hogy egyik összetevő sem fogja károsítani az egészséged.

  • Kell hozzá 4 evőkanál kalcium por, 1 evőkanál stevia, 1 evőkanál tengeri só, 2 evőkanál szódabikarbóna, ¼ csésze kókusz olaj.

Keverd jól össze az összetevőket, míg homogén, krémszerű pasztát nem kapsz. Használd úgy, mint bármelyik fogkrémet. De vigyázat! 30 napnál tovább egyhuzamban ne használd, hanem tarts szünetet. A fogkrém ugyanis rendkívül csiszoló hatású, és a fluortartalma is nulla.


Ha nem szeretnél lemaradni tartalmainkról, akkor lépj be a Twice.hu exkluzív Facebook csoportjába!