Ha nem szeretnél lemaradni tartalmainkról, akkor lépj be a Twice.hu exkluzív Facebook csoportjába vagy kövesd legújabb Facebook oldalunkat!

A nyáladzás oka, hogy túl sok nyál gyűlik össze a szánkban, és ez a jelenség bizonyára mindenkivel előfordult már néhányszor. De azt tudtad, hogy ha rendszeresen, vagy túlzott mértékben fordul elő, az akár valamilyen kialakulóban lévő betegség jele is lehet?

Bemutatjuk a nyáladzás mögött álló okokat, és megmutatjuk, hogy mit tehetsz ellene.

Miért folyik a nyálunk?

Amikor alszunk, az arcizmok és a nyelési reflexek teljesen ellazulnak. Mivel a nyál felhalmozódik a szájban, miközben alszunk, előfordulhat, hogy csepegni kezd, mivel az ellazult arcizmok hatására kissé elnyílhat a szájunk. Ezért ébredünk fel nedves párnán, amin nem túl kényelmes aludni.

A túlzott mértékű nyálfolyás orrdugulás következménye is lehet, de akár neurológiai betegségre is utalhat. Ugyanakkor, azok, akiknek már volt valamilyen egészségügyi problémájuk, például agyvérzésük, gyakrabban és többet nyáladdzanak éjszaka.

Hogy lehet csökkenteni vagy megállítani?

1. Tisztítsd ki az orrüregedet

Az éjszakai nyáladzás egyik legfőbb oka az eldugult orr, ami miatt az ember a száján vesz levegőt. Az orrdugulás megszüntetése segíthet, hogy ne kelljen minden éjszaka nedves párnán ébredned. Így tisztíthatod ki az orrüregedet:

Egy forró zuhany lefekvés előtt kitisztítja az orrot, és segít, hogy normálisan tudj lélegezni éjszaka.

Az illóolajok, különösen azok, amelyek eukaliptuszt tartalmaznak, szintén elősegíthetik a könnyebb légzést, és a pihentetőbb alvást.

• Használj olyan termékeket, amelyek megszüntetik az orrdugulást, kitisztítják az orrot, és segítik a könnyebb légzést.

Ugyanakkor figyelj arra, hogy minden fertőzést még idejében kezelni kezdj. Ha ezt elmulasztod, annak akár súlyos következményei is lehetnek, például tartós orrdugulás alakulhat ki.

2. Változtass az alvópozíciódon

Ez talán nyilvánvalóan hangzik, de ha a hátadon alszol, nagyobb valószínűséggel marad a szájban a nyál, mint oldalt vagy hason fekve. Ha nehezen tudsz egész éjjel egy pózban aludni, próbáld magad kitámasztani.

3. Vizsgáltasd ki, nem szenvedsz-e kóros alvászavarban

Az alvási apnoé olyan potenciálisan súlyos alvászavar, amelynek során a légzés nem működik megfelelően. Ez pedig folyamatosan megszakított alvást eredményez, vagyis többször felébredhetsz éjszaka, napközben pedig egyfolytában fáradtnak, álmosnak érzed magadat.

A nyáladzás és a horkolás az alvási apnoé két legfőbb tünete. Ha erre a rendellenességre gyanakszol, fordulj orvoshoz. Ne feledd, hogy bizonyos tényezők, például a dohányzás, növelik a rendellenesség kialakulásának kockázatát, ahogy általában véve a légzési nehézségekét is.

4. Próbálj meg lefogyni

A túlsúlynak is szerepe lehet az alvási folyamatban. Az Egyesült Államokban az alvászavarokban szenvedők több mint fele túlsúlyos.

5. Használj speciális eszközöket

Az orvossal való konzultáció segíthet megtalálni a megfelelő eszközt, amivel csökkentheted az éjszakai nyáladzást. Ezek lehetnek különböző fogászati eszközök, amelyek segítenek jobban összezárni a szájat, vagy segítik a nyelést, és ezáltal a jobb, pihentetőbb alvást.

6. Győződj meg róla, hogy a megfelelő gyógyszereket szeded

Ha szedsz bármilyen gyógyszert, nézz utána, hogy nem okoz-e túlzott nyáltermelést. Egyes antibiotikumok például okozhatnak ilyet.

7. Tartsd magasabban a fejedet

Ha egy magasabb párnán tartod a fejedet alvás közben, az segíthet csökkenteni a nyáladzást. Ne felejtsd el felrázni a párnát lefekvés előtt, és győződj meg róla, hogy kényelmesen pihen rajta a fejed.

8. Vedd fontolóra a műtéti beavatkozást

Egyes esetekben az orvos a nyálmirigyek műtéti eltávolítását javasolhatja. Ez általában akkor fordulhat elő, ha súlyos idegrendszeri problémák állnak a háttérben. Természetesen a műtét csak a legvégső megoldás, előtte az orvosok más módszereket is kipróbálnak a probléma megoldására.

Ha nem szeretnél lemaradni tartalmainkról, akkor lépj be a Twice.hu exkluzív Facebook csoportjába!