Ha nem szeretnél lemaradni tartalmainkról, akkor lépj be a Twice.hu exkluzív Facebook csoportjába vagy kövesd legújabb Facebook oldalunkat!

Hogyan lehet megvédeni magunkat a koronavírussal szemben?

Mindenki számára elsődleges fontosságú feladat, hogy saját immunrendszerének erősítésével vállaljon szerepet a vírusfertőzés megelőzésében. Az erős immunfunkció ugyanis csökkentheti a vírusos és bakteriális fertőzések kockázatát. Az immunrendszer segíthet a testnek a vírusok által okozott fertőzés leküzdésében, és felgyorsíthatja a fertőzés utáni helyreállítási folyamatokat. Két vitamin erősítheti az immunitást, különösen a jelenlegi helyzetet tekintve, és ez a C- és D-vitamin.

C-vitamin

A C-vitamin olyan alapvető tápanyag, amelyet a szervezet nem tud előállítani, és amelyet élelmiszerekből vagy étrendkiegészítőkből nyerhetünk ki. Számos tanulmány kimutatta a C-vitamin lenyűgöző egészségügyi előnyeit, amelyek javítják a test természetes védettségét.

A C-vitamin egyik jelentős szerepe az immunfunkció javításában, a fehérvérsejtek (limfociták és fagociták) szintézisének stimulálása, amely segíti a test védelmét a vírusos és/vagy bakteriális fertőzésekkel szemben. Ezenkívül a C-vitamin a bőrvédekező rendszerének elengedhetetlen része. A C-vitamin aktívan megtalálható a bőrben a fertőző időszakban, ahol antioxidánsként hathat a bőr gátjainak megerősítésére, a testbe érkező vírusok és baktériumokkal szemben.

A legelterjedtebb és legnagyobb mértékben tanulmányozott emberre ható fertőzés, a nátha. Egész pontosan nem egy speciális betegségként határozták meg, hanem olyan tünetek kombinációjaként, mint amilyen az orrváladékozása, a torokfájás, a köhögés és láz. Ezt a fertőzést a légzőszervi vírus okozza! Ezért az új koronavírussal kapcsolatos legfrissebb hírek hallatán, elengedhetetlen számunkra, hogy elegendő mennyiségű C-vitamint szedjünk a fertőzés elleni erősebb immunvédelem érdekében.

A narancson kívül, a C-vitamin a természetben széles körben megtalálható más friss gyümölcsökben is, mint például a mangó, a papaja, a citrusfélék és a leveles zöldségek. Ha naponta legalább öt gyümölcsöt és zöldséget fogyasztunk, a becslések szerint a bevitt C-vitamin mennyiség 200 és 300 mg közötti, az elfogyasztott ételek fajlagos C-tartalmától függően.

A C-vitamin ugyanakkor az összes vitamin közül a legkevésbé stabil, így a feldolgozás és a tárolás során könnyen tönkremegy. Ezenkívül a C-vitamin egy vízben oldódó vitamin, amely vizelés útján könnyen kiválasztódik. Ezért a bevitelét naponta meg kell ismételni. A megfelelő immunrendszer működéséhez és a fertőzésekkel szembeni rezisztenciához elengedhetetlen a C-vitamin megfelelő fogyasztásának biztosítása az étrend vagy kiegészítés útján, különösen olyan csoportok estében, mint az idős emberek, a dohányzók, a stresszes vagy immunhiányos személyek csoportja. Ezért szükséges lehet a C-vitamin bevitel adagjának növelése étrendkiegészítők útján, hogy az optimális egészségügyi funkciókat elérjük.

D-vitamin

A C-vitamin mellett egy másik fontos tápanyag a D-vitamin. A D-vitamin nemcsak a csontok és a fiziológiai egészség közismert funkcióit fedi le, hanem kulcsszerepet játszik az immunmodulációs tevékenységekben. Segít az immunrendszer egyensúlyának megtartásában.

2017-ben a klinikai vizsgálatok intenzív elemzése kimutatta, hogy a D-vitamin-kiegészítők használata körülbelül 42%-kal csökkenti a légúti fertőzés kialakulásának kockázatát. Másrészt, a D-vitamin az immunrendszer erősítéséhez is hozzájárul, miközben stimulálja az antimikrobiális fehérjék előállítását, amelyek segítik a szervezet védelmét a vírusok és baktériumok inváziója ellen. Ezek az antimikrobiális fehérjék azután a szervezet immunsejtjeiben kerülnek, és folyamatosan védik a testet a vírusok és baktériumok elleni küzdelem során, amelyek a légúti fertőzéseket okozhatják.

A bevitt D-vitamin mennyisége életkortól függ. Az egészség megőrzése érdekében beadandó ajánlott napi adag 600 NE (a 10-18 éves tinédzserek és 19 – 65 év közötti felnőttek esetében) és 800 NE (az idősebb korosztálynál (65 év felett). Ugyanakkor, ezek a kutatások, felfedik a D-vitamin szerepét számos betegség estében, köztük az influenza esetén, ezért a legtöbb egészségügyi szolgáltató a napi 1000 NE D-vitamin bevitelt javasolja.

D-vitamint nyerhetünk a napfényből, az egyes ételekből és az étrend kiegészítőkből. Ha napfényből nyerünk D-vitamint, akkor az olyan tényezők, mint az expozíciós idő, az expozíció időtartama, a környezetszennyezés, a bőr tónusa és a napvédelem, mind-mind befolyásolhatják a szervezetünk D-vitamin-termelését. Ugyanakkor most, hogy az új koronavírus megjelenésével, az emberek sokkal több időt töltenek otthonukban, távol a természetes napfénytől, amely a szervezetben D-vitamin még inkább csökkenhet.

Ha D-vitamint az élelmiszer-forrásból kell beszereznünk, elég nehéz a napi szükséges mennyiség bevitele, mivel nagyon kevés élelmiszer gazdag D-vitaminban, és valószínűleg hatalmas adagot kellene fogyasztanunk az ajánlott szint eléréséhez. Ezért a szükséges napi adag bevitelének legkényelmesebb módja az étrend-kiegészítők használata, mely nem más, mint az 1000 NE D-vitamin tabletta.

Igyekezzünk tehát az említett vitaminok használatával is óvni magunkat és családtagjainkat (kisgyermekek, idős emberek, alacsony immunitású emberek), ez ugyanis segít csökkenteni a fertőzés kockázatát, csökkenti az egészségügyi szolgáltatások terheit és a vírus terjedésének mértékét.


Ha nem szeretnél lemaradni tartalmainkról, akkor lépj be a Twice.hu exkluzív Facebook csoportjába!