Budapest, 2011. február 3. – Az elmúlt 10 év viszonylatában 2010 volt az első olyan év, amikor nem nőtt számottevően a bankok ügyfélköre.
Továbbra is a felnőtt lakosság 82 százaléka rendelkezik bankkapcsolattal. Ez az arány alacsonyabb a Nyugat-Európában tapasztalható helyzethez viszonyítva, de hazánk e tekintetben több kelet-európai országtól is lemaradásban van – derül ki a GfK Hungária Pénzügypiaci Adatszolgáltatások 2010 című összefoglaló tanulmányának legfrissebb eredményeiből.
Sok éves tendencia szakadt meg 2010-ben azzal, hogy a bankok nem tudták növelni együttes ügyfélkörüket. A vizsgált 15-69 éves korú lakosság körében továbbra is négyötödnyi a legalább egy bankkal kapcsolatot ápoló népesség aránya. Pedig kelet-európai összehasonlításban még bőven lenne fejlődési potenciál. Nem csak a gazdaságilag lényegesen fejlettebb Ausztria vagy Szlovénia előzi meg hazánkat ilyen tekintetben, de hasonló a helyzet Csehország, Szlovákia vagy Horvátország vonatkozásában is – állapítható meg a GfK Hungária Pénzügypiaci Adatszolgáltatások 2010 című összefoglaló tanulmányának legfrissebb eredményeiből.
Némileg kedvezőbb a helyzet, ha csak a gazdaságilag aktívnak tekinthető 25-65 éves korosztály banki kapcsolatait vizsgáljuk. Ebben a korcsoportban 88 százalék feletti a banki szerződéssel rendelkezők aránya.
„Különösen a legfiatalabb, középfokú tanulmányaikat végző diákok körében jellemző komoly lemaradás. Magyarországon még nem jellemző az, amely Nyugat-Európában már teljesen elfogadottnak számít, hogy már ebben a korcsoportban is rendelkeznek bankszámlával a fiatalok. Úgy tűnik, hogy mi még szó szerint értelmezzük a zsebpénz fogalmát” – mondta el Bacher János, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója.
Bankkapcsolattal rendelkezők aránya az egyes korcsoportokban (%)
Bankkapcsolattal rendelkezők aránya | Közülük csak folyószámlával rendelkezik | |
15-18 évesek | 26 | 68 |
19-29 évesek | 80 | 53 |
30-39 évesek | 91 | 39 |
40-49 évesek | 89 | 46 |
50-59 évesek | 87 | 51 |
60-69 évesek | 78 | 46 |
Forrás: GfK Hungária, Pénzügypiaci Adatszolgáltatások 2010
Emellett a magyar bankügyfelek jellemzően csupán alapszolgáltatásokat vesznek igénybe a bankjuktól. Valamivel kevesebb, mint az ügyfelek fele kizárólag folyószámlával vagy bankkártyával rendelkezik. Más termékre, szolgáltatásra nincsen szerződése bankjával. A legaktívabb pénzügyi termékhasználó a 30-39 éves korosztály, körükben mindössze 39 százalék az „egytermékes” ügyfelek aránya.
Az alacsony szintű termékhasználatból adódóan a magyarok meglehetősen kevés bankkal állnak kapcsolatban. Egy bankügyfélre átlagosan 1,2 kiszolgáló bank jut. Ilyen szempontból a teljes lakossághoz képest aktívnak a magas iskolai végzettségű, magas keresettel rendelkező személyek mondhatóak. Az átlaghoz képest magasabb bankkapcsolati számmal rendelkeznek még a megtakarításaikat aktívan kezelők is.