KezdőlapHírekMég inkább bizakodó a magyar lakosság a jövőt illetően

Még inkább bizakodó a magyar lakosság a jövőt illetően

-

Még több érdekes történetért iratkozz fel a Twice.hu hírlevelére!

Az országgyűlési választások utáni időszakban tovább erősödött a fogyasztói bizalom. Mind a komplex Fogyasztói Bizalom Index, mind a Fogyasztói Várakozások Indexe emelkedett az előző negyedévi eredményekhez képest – derül ki a GfK Hungária és a Corvinus Egyetem közös felmérésének legfrissebb eredményeiből.

A Vásárlási Hajlandóság Indexének lassú növekedése is folytatódott miután javult a háztartások jelenlegi pénzügyi-anyagi helyzetének megítélése. A lakosság egyharmada szerint továbbra sem érdemes hitelt felvenni és a lakásuk eladását, valamint az autóvásárlást is kevesen tartják érdemesnek.

A GfK Hungária és a Corvinus Egyetem által közösen mért komplex Fogyasztói Bizalom Index (FBI) értéke 7 ponttal emelkedett 2010 júniusában, ezúttal 172,9 ponton áll. Az idei első negyedévben elkezdődött növekedés tovább folytatódott, az országgyűlési választások utáni időszakban tovább erősödött a bizalom.

A Fogyasztói Várakozások Indexe (FVI) további 10 ponttal emelkedett, továbbra is 200 pont feletti szinten áll, jelenleg 218,3 pont az értéke.

A Vásárlási Hajlandóság Indexének (VHI) elmúlt egy évben tapasztalható lassú növekedése tovább folytatódott. Enyhe, 4,2 pontos, emelkedés után 122,4 ponton áll. Ennek oka, hogy javult a háztartások jelenlegi pénzügyi-anyagi helyzetének megítélése. Ezzel ellentétes tendenciát mutat a tartós fogyasztási cikkek iránti vásárlási kedv, amely 6 ponttal csökkent.

„Érdekes, hogy 2006 második negyedévében, az akkori választásokat követően a Fogyasztói Bizalom Index öt komponense közül négy esetében csökkenés következett be, egyedül a tartós fogyasztási cikkek iránti vásárlási hajlandóság stagnált. Négy évvel ezelőtt legnagyobb mértékben a családok következő évi anyagi helyzetre vonatkozó várakozásai romlottak. 2010 második negyedévében viszont nem tört meg a lendület, az indexek alakulása a fokozódó várakozást jelzi. A fogyasztói bizalom erősödése leginkább azzal indokolható, hogy egyrészt a háztartások jelenlegi anyagi helyzetüket kedvezőbben ítélik meg az egy évvel ezelőttihez képest, másrészt többen bíznak az ország rövid távú (12 havi) gazdasági helyzetének javulásában, mint az előző negyedévekben” – értékelte a trendeket Kozák Ákos, a GfK Hungária igazgatója.

A munkanélküliségre vonatkozó várakozások azt mutatják, hogy egyre bizakodóbbak az emberek a munkanélküliség alakulásával kapcsolatban. Tovább csökkent a ráta emelkedésére számítók aránya, már csak tízből hárman számítanak erre. Ugyanennyien várják a ráta csökkenését, és időről időre többen vélekednek így.

Az inflációs várakozások változatlanok az elmúlt negyedéves eredményekhez képest, a többség (72%) még mindig az árak emelkedésére számít.  A megkérdezettek átlagosan 9,2 százalékos inflációval számolnak a következő 12 hónapban.

A család reáljövedelmére vonatkozó várakozások változatlanok: a megkérdezettek fele az inflációnál kisebb mértékű növekedésre számít. (A KSH adatai szerint 2010. január–áprilisban a reálkereset 4,7 százalékkal magasabb volt az egy évvel korábbinál.)

A hitelfelvételi kedv nem változott: a lakosság egyharmada szerint jelenleg nem érdemes hitelt felvenni. Emellett a lakosság 44 százaléka a kamatok növekedésére számít a következő 12 hónapban, szemben az előző időszakban mért 30 százalékkal.

A vélemények a megtakarításokról alig mozdultak el az előző negyedévhez képest: majdnem minden második megkérdezett tartja magát ahhoz, hogy most nem használná fel meglévő megtakarításait, nagyobb, korábban tervezett vásárlás finanszírozására.

Tartósan 50 százalék körül mozog a lakásvásárlást érdemesnek tartók aránya, amely valószínűleg a relatíve alacsony ingatlanáraknak tulajdonítható. Emiatt a lakásuk eladását csak kevesen tartják
érdemesnek.

Autót sem érdemes vásárolni a következő időszakban a megkérdezettek 42 százaléka szerint.

Ha nem szeretnél lemaradni tartalmainkról, akkor lépj be a Twice.hu exkluzív Facebook csoportjába vagy iratkozz fel a hírlevelünkre!


Legfrissebb

Hirdetés

Csemegézz

Ez is érdekelhet