A kínai Xpeng autógyártó 2026-ban globálisan is piacra dobja a Mona elektromos autó-sorozatát, amelynek modelljei 17 000 dollár (kicsivel több mint 4 millió forint) alatti áron lesznek elérhetők. A vállalat ezzel komoly versenyt kíván támasztani nemcsak a kínai riválisoknak, hanem a hagyományos autógyártóknak is az elektromos járműpiacon.
A Mona sorozat első darabja, a Mona M03 tavaly debütált Kínában, mindössze 119 000 jüanos (kicsivel több mint 4 millió forint) induló áron. A sorozatot az Xpeng prémium modelljei, például a P7 és a G6 alá pozicionálják, így a cél, hogy a nagyközönség számára is elérhető, ugyanakkor technológiailag fejlett elektromos autót kínáljanak.
He Xiaopeng, az Xpeng vezérigazgatója a CNBC-nek nyilatkozva elmondta: a nemzetközi terjeszkedés a vártnál gyorsabban halad.
A Mona modellek jövőre már Európában is piacra kerülnek, és 2026-ra több variáns is elérhető lesz globálisan. Az Xpeng 2020-ban kezdte meg nemzetközi jelenlétét Norvégiában, majd Németországban és Franciaországban is megjelent.
A cég célja eredetileg az volt, hogy 2025 végére 60 országban legyen jelen – ezt a lendületes növekedésnek köszönhetően már most teljesítette.
A vállalat előtt ugyanakkor kihívások is állnak. Az EU vámokat vetett ki a Kínában gyártott elektromos autókra, ezért egyre több gyártó, köztük az Xpeng is, fontolóra veszi az európai gyártás beindítását.
Mindeközben Kínában folytatódik az árháború az elektromos autógyártók és a Tesla között. He Xiaopeng arra figyelmeztetett, hogy a következő években csak kevés kínai gyártó maradhat talpon, sokan a csőd szélére kerülhetnek.
Az Xpeng vezérigazgatója jelezte: a cég nyitott más autógyártók felvásárlására is. „Ha lehetőség nyílik rá, vállalatokat szeretnénk felvásárolni – beleértve az elektromos autógyártókat is. Ez logikus lépés számunkra” – fogalmazott He.
2023-ban már sor került egy fontos felvásárlásra: az Xpeng átvette a Didi utazásszervező elektromos autó-fejlesztési részlegét, megerősítve jelenlétét az e-mobilitásban.