A mesterséges intelligencia-uralta chatbotok egyre népszerűbbek lesznek az internetezők körében. Általában sok hasznos információhoz hozzájuttatnak, és bizonyos szolgáltatásokkal is kisegíthetnek bennünket. Sokan azonban nem is gondolják, mekkora veszélynek teszik ki magukat azáltal, hogy „kapcsolatot létesítenek” egy csevegőrobottal. Egy friss floridai eset bizonyítja: jobb körültekintőnek lennünk, és főként figyeljünk oda a gyerekeink netes tevékenységeire!
Egy édesanya meg volt győződve arról, hogy a 14 éves kamaszfia videójátékkal tölti az idejét a világhálón. Csakhogy a gyerek intim kapcsolatba került egy AI-chatbottal. A rendszeres beszélgetésük végül odáig fajult, hogy a fiú nem aludt, a jegyei romlottak, és végül öngyilkosságot követett el. Az édesanya néhány perccel a gyermeke halálát követően tudta meg, az AI-chatbot volt az, aki „hazahívta a szerelmét” – ír a szomorú esetről a Fox News.
A csevegőrobotokat bizonyos hitech-cégek működtetik, és olyan algoritmusokkal fejlesztették ki őket, melyekből profitálhatnak. Azonban semmilyen jogszabály, törvény nem írja elő, hogy mit tehetnek (vagy nem tehetnek) az információkkal, amelyeket begyűjtenek. Legyünk tehát körültekintőek – az AI-chatbotok például máris pontosan tudják, honnan írsz és mi az IP-címed.
Íme 10 dolog, amit sose árulj el egy csevegőrobotnak!
1. Jelszók, beléptetőkódok. Ez a legrosszabb magánsértési baki. Ha kiadtad ezt az infót, bárkinek hozzáférést engedélyeztél a személyes adataidhoz.
2. Neved, lakcímed, telefonszámod. A chatbotokat nem úgy tervezték, hogy különbséget tudjanak tenni a személyes adatok és egyéb infók között. Ha egyszer megosztottad ezeket, többé már nem irányíthatod, kinél kötnek ki az adataid. Használj inkább álnevet!
3. Kényes anyagi helyzet, bankkártyaadatok. Sose szerepeljen semmilyen banki adat, hitelkártyaszám, vagy bármilyen jellegű pénzügyi infó azokban a szövegekben, melyeket feltöltesz a platformra. A saját biztonságod érdekében.
4. Egészségügyi állapot, TB-szám. Amennyiben orvosi segítséget kérnél egy chatbottól, mindig módosítsd a személyes adataidat, vagy ami hozzád visszavezethető.
5. Illegális tanácskérés. Ez valamennyi chatbot belső rendszabályzatának ellentmond. Egyrészt, meg leszel bélyegezve, másrészt pedig talán bajba is kerülsz.
6. Gyűlölködő beszéd vagy bántó jellegű témák. Ez is kizáráshoz vezet. Egyetlen chatbot sem eszköz arra, hogy a negativitást, gyűlöletet terjesszük.
7. Magánjellegű munkahelyi adatok, üzleti ügyek. Belső információk, kliensek adatai és az üzleti titkok kiadása ismét egy nagy NEM.
8. Biztonsági kérdések válaszai. Ha megosztod ezeket, mintha megnyitnád az ajtót a személyes javaidhoz.
9. Explicit tartalom. Ezt mindig tartsd felügyelet alatt. A chatbotok általában kiszúrják ezeket, és akár le is tilthatnak.
10. Más személyek személyes adatai. Ezeket kiadni nemcsak bizalmi kérdés, hanem sérti a személyi jogokat is. Ha engedély nélkül ezt megteszed, a törvény kereszttüzében találhatod magad.
A legtöbb chatbot azt fogja kérni tőled, hogy nyiss felhasználói fiókot – sose válaszd azt az opciót, hogy „folytatás Google- vagy Facebook-felhasználóval”! Használd inkább az emailcímed egy biztonságosabb bejelentkezésért (és a személyes adataid védelméért).
Az ingyen használható ChatGPT-ben vagy a Perplexity alkalmazásban például ki tudod kapcsolni, hogy a platform megőrizze az előző beszélgetések tartalmát. A Google Gemini esetében viszont ehhez már elő kell fizetned.
Egy szó, mint száz: semmit ne mondj meg egy chatbotnak, amit nem hoznál nyilvánosságra. És azt is jegyezd meg: bármiről is csevegsz egy ilyen robottal, tudnod kell, hogy ő csupán egy adatgyűjtő eszköz, semmi más.