KezdőlapVilágParfüm szeminárium

Parfüm szeminárium

-

Még több érdekes történetért iratkozz fel a Twice.hu hírlevelére!

Az ember szaglása az állatokéhoz képest igencsak fejletlen. Ez a kezdetlegesség az evolúciós és szocializációs folyamat hatása, melynek fajunk jelenlegi szerepét is köszönheti.

A mindennapi élet során a szaglás leginkább az élet minőségéhez ad hozzá – kellemetlen szagok esetén negatív, kellemes illatok esetén pozitív tartalmat.

A parfümgyártó cégek erre alapozva hoznak létre hatalmas birodalmakat, és megtervezett reklámkampányok segítségével buzdítanak minket az üvegcsékbe zárt, áhított életstílus megvásárlására, melyekkel a különböző marketinges csatornákon keresztül nap mint nap találkozunk. Egy jól megválasztott illat stílust teremthet, kiegészítheti megjelenésünket, egy rosszul választott illat viszont pont az ellenkezőjét képes kiváltani.

A szakma virágzik, ez tény, de hogy hogyan jutott el idáig, azt már kevésbé ismerjük. Íme, egy kis ízelítő, hogy tudjuk, minek köszönhetjük személyiségünk kialakításának illatos lehetőségét.

A parfüm szó latin eredetű, a „per fumum” kifejezésből ered, amelynek jelentése „füst által”. Az elnevezés az ősi parfümformára, a tömjénre utal, mely sűrű füst formájában lengte be a tereket. Kezdetben a különböző illatos anyagokat gyógycélokra és rituális szertartásokra használták.

Az ókori Egyiptomból származó leletek közt illatosítással kapcsolatos tárgyak is találhatók, például illatos folyadékok tárolására szolgáló edények, melyek az ókori szerek vallási és temetkezési rítusokban betöltött jelentős szerepére utalnak. Az egyiptomiak az ún. Kyphi nevű parfümöt használták, mely több mint 60 összetevőből állt.

Az ókori görögök és rómaiak híres fürdőikben alkalmaztak különböző illlóolajokat. Nagyon kedvelték ruhájuk illatosítását is, sőt, még a lámpásokba is illatos olajat használtak.

Az idő előrehaladtával az illatok szerepe, főleg a középkortól kezdve, egyre inkább előtérbe került. 1190- ben Fülöp Ágost francia király adott a világon először engedélyt parfümkészítő társaság működésére. Történelmi korok jöttek-mentek, a parfümök mindig a luxust, a gazdagságot, a higiéniát jelentették (bár a középkorban a kellemetlen, a tisztálkodás hiánya miatt kialakuló szagok elfedésére is használták).

A mai modern parfümök szülőatyjának a híres olasz illatszerészt, Mauritius Frangipani tekinthető, aki a XVI. században először alkalmazott illóanyagok oldószereként égetett szeszt. Addig az illatos folyadékok vizes alapúak voltak.

A Kölnivíz elnevezés a XVIII. Században élő Johannes-Paulus Feminis olasz ószeres nevéhez köthető, aki előbb Aqua Mirabilis (csodavíz), majd Kölnben való letelepedése után Kölnischwasser (kölnivíz) néven árulta illatos portékáját.

A XIX. századtól a parfümgyártás önálló iparággá fejlődött, az alkalmazott alapanyagok listája jelentősen bővült, ezáltal újabb és újabb termékek jelenhettek meg, melyek egyre szélesebb piacot találtak maguknak.

A XIX. század végén feltűnt egy máig ható irányzat: a parfümgyártás kezdte megcélozni a közép- majd alsóosztály – elsősorban hölgy- tagjait. Az illatszergyártás olcsóbbá vált, megjelentek az első szintetikus alapanyagok.

A XX. század megannyi történelmi és társadalmi eseménye, változása mind éreztette hatását a parfümgyártásra. A világháborúk, az emanciápció, a gazdasági világválság, a hidegháború, a hippi korszak, a farmer megjelenése, a szexuális forradalom, a kapitalizmus – melyek különböző folyamatok eredményeképpen befolyásolták az emberek életszínvonalát, életstílusát, életérzését, ezáltal a parfümgyártókat és a parfümpiacot is.

Mi a helyzet ma?

A parfümhasználat szerves része a napi higiéniának. Járjuk a drogériákat és luxusparfümériákat a személyiségüknek megfelelő illat felkutatása vagy a már meglévő cseréje érdekében. A kínálat zavarba ejtő, a klasszikus parfümházak és divatfellegvárak tradicionális és limitált szériás illataitól kezdve a fiatal tehetségek kreációin át az aktuálisan felkapott celebek üvegcséin keresztül mindegyikünk orrához vezet út. A parfümhasználat mindkét nemre jellemző, újabban egyre fiatalabb korban kezdjük használatukat, sőt, már kaphatók kifejezetten csecsemőknek (vagy inkább az ő szüleiknek?) szánt parfümök is.

Az illatorgiában járva néha azért szippantsunk bele a friss tavaszi levegőbe is, amelyből talán kedvenc parfümünk összetevői is származnak, a mindennapi illatosítás közben pedig ne tévesszük szem elől, hogy a kevesebb néha több.

Bévé

Ha nem szeretnél lemaradni tartalmainkról, akkor lépj be a Twice.hu exkluzív Facebook csoportjába vagy iratkozz fel a hírlevelünkre!


Legfrissebb

Hirdetés

Csemegézz

Ez is érdekelhet