Az állásinterjúk általában eléggé stresszesek. Aggódunk azon, hogy jó benyomást keltsünk, hogy elég jól nézzünk ki, és a körülményekhez képest a lehető legjobbat kihozzuk magunkból. A legfontosabb pedig, hogy válaszolni tudjunk a szakmai kérdésekre.
Ha ez önmagában még nem lenne eléggé megterhelő, egyes vállalatok még alattomos taktikákat is alkalmaznak, hogy megpróbálják “lebuktatni” a jelentkezőket az interjú során.
Bár Steve Jobs mindig igyekezett kedvesen fogadni az állásinterjún a jelentkezőket, titokban azért nem megszokott módon tesztelte őket.
A trükköt Trent Innes üzletember írta le, aki a Xeno számviteli platform korábbi ügyvezető igazgatója, jelenleg pedig a SiteMinder fejlesztési igazgatójaként dolgozik.
A The Ventures üzleti podcastban a következőket mondta: “Mindig körbemutatom a jelentkezőknek a céget, majd a konyhában meghívom egy kávéra őket”.
“Utána visszasétálunk az irodába a kávécsészénkkel, majd megbeszéljük az interjúra előkészített kérdéseket. A végén pedig az a legfontosabb teszt, amiről persze a jelentkezők nem tudnak, hogy felajánlják-e, hogy visszaviszik a kávéscsészét a konyhába” – mondta Innes.
A teszt lényege az, hogy ha valaki nem viszi vissza a csészét, akkor nem megfelelő az állásra.
“Készségeket fejleszthetsz, ismereteket és tapasztalatokat szerezhetsz, de ez valójában a hozzáálláson múlik, és az a hozzáállás, amiről sokat beszélünk, a “mosd el a kávéscsészéd-koncepció” – tette hozzá Innes.
Az üzletember elmagyarázta, hogy ez az egész az irodai “vállalati kultúrához” való illeszkedésről szól.
Ha visszaviszed a csészédet a konyhába, az az apró dolgok elvégzéséről, a figyelmességről szól.
“Ha egy nap bejön az irodába, látni fogja, hogy a konyhák szinte mindig tiszták és csillogóak, és ez nagyon eltér attól a koncepciótól, hogy ki mosogatja el a kávéscsészét. Valójában csak arról van szó, hogy valóban beilleszkedjenek a Xero-n belüli kultúrába, és valóban felvállaljanak mindent, amit tenniük kell” – mondta.