A Telenor Magyarország ma közzétette 2010 második negyedévére vonatkozó pénzügyi eredményeit. A társaság jelentős lépést hajtott végre az elmúlt időszakban a Pannon-Telenor névváltással. Azzal az egyértelmű szándékkal vette fel anyavállalata nevét, hogy célját megvalósítva Magyarország kedvenc mobilszolgáltatójává váljon.
Annak ellenére, hogy a Telenor mindent megtesz azért, hogy merész új termékekkel és szolgáltatásokkal lendületet adjon a piacnak, a rövid távra vonatkozó pénzügyi számok még mindig a recesszió hatását tükrözik. Az árbevétel 3,1 milliárd forinttal maradt el 2010 második negyedévében az egy évvel korábbi értékhez képest, ami főként a hívásvégződtetési díjak 2010. januári csökkentéséből fakadó összekapcsolási árbevétel visszaesésével, valamint a kimenő hívásokból származó árbevétel csökkenésével magyarázható.
A mobil szélessávú internet (MBI) értékesítési árbevételének növekedése részben ellensúlyozta a nem beszédcélú forgalom, például a prémium szolgáltatások és az SMS árbevétel-csökkenését.
„A Telenor Magyarország név felvételével újabb lépést tettünk afelé, hogy Magyarország kedvenc mobilszolgáltatója legyünk. Új termékeink, például a Vezetékes Hívó és az Internet Praktikum valóban egyedülállóak a magyar piacon, forgalmuk felülmúlja kezdeti várakozásainkat és folyamatosan új ügyfeleket vonzanak. E fejlesztéseknek köszönhetően már látunk bíztató jeleket, bár a recesszió továbbra is érezhető, és visszafogja az egyéni ügyfelek költését” – nyilatkozta Anders Jensen, a Telenor Magyarország vezérigazgatója.
„Szintén a második negyedévben tettük meg az első lépést új, több márkán alapuló stratégiánk felé: független márkaként leválasztottuk a djiuce-t, amit a Red Bull Mobile bevezetése követett. Biztosak vagyunk benne, hogy a különféle célcsoportok igényeire szabott, új ajánlatok elfoglalják majd az őket megillető pozíciójukat a magyar mobilpiacon.
Ezek a változások, valamint a költségek illetve beruházások folyamatos kézben tartásának köszönhetően jó második negyedévi EBITDA-ráta is megfelelő alapot teremtenek számunkra a növekedéshez a gazdaság fellendülésekor” – tette hozzá.
Az előfizetések száma 28 ezerrel, 3.554 ezerre csökkent a negyedév végére. A legnagyobb visszaesés a publikus feltöltőkártyás ügyfelek szegmensében történt. A Telenor (használt kártyák száma alapján számított) negyedév végi piaci részesedése 32,9% volt, ami enyhe csökkenés 2010 első negyedévéhez képest. A 2010. júniusi 27,0%-os MBI piaci részesedés stabil második helyet biztosít a társaságnak a mobil szélessávú internet piacán.
Az egyéni előfizetőktől származó alacsonyabb árbevétel miatt az EBITDA egyszeri tételek levonása előtti nominális összege 1,1 milliárd forinttal csökkent 2009 második negyedévével összehasonlítva. A 42%-os EBITDA-ráta viszont azt jelzi, hogy a Telenor működése továbbra is eredményes. A működési költségek első félévi összege csökkent a végrehajtott átszervezés és a folyamatos költséghatékonysági törekvések miatt.
A beruházási költségek 3 milliárd forintot tettek ki 2010 második negyedévében, és 17%-kal maradtak el az egy évvel korábbi szinttől (ami az új irodával kapcsolatos költségeket is tartalmazta). Idei beruházásait a Telenor a mobil szélessávú technológiára összpontosítja.
A 2010 második negyedévi 12,1 milliárd forintos EBIT 0,7 milliárd forinttal alacsonyabb a 2009 második negyedévi szintnél az egyszeri tételek előtti EBITDA csökkenése miatt.
A társaság egy előfizetésre jutó forintban számított átlagos havi árbevétele („blended ARPU” index) 6%-kal emelkedett 2010 első negyedéve óta, leginkább a szezonalitásnak köszönhetően.
2010. II. negyedév | 2009. II. negyedév | 2009. teljes év | |
Árbevétel (millió Ft) | 41 383 | 44 447 | 177 048 |
EBITDA egyszeri tételek nélkül (millió Ft) | 17 397 | 18 495 | 73 362 |
EBITDA ráta egyszeri tételek nélkül | 42,0% | 41,6% | 41,4% |
EBIT (millió Ft) | 12 141 | 12 874 | 50 606 |
CAPEX (millió Ft) | 2 985 | 3 592 | 12 928 |
Előfizetők száma az időszak végén (ezer) | 3 554 | 3 577 | 3 611 |
ARPU-index (Ft) | 3 683 | 3 938 | 3 913 |