Ha nem szeretnél lemaradni tartalmainkról, akkor lépj be a Twice.hu exkluzív Facebook csoportjába vagy kövesd legújabb Facebook oldalunkat!

Az olvasási és szövegértési felmérések eredményei szerint a kamasz fiúk a legveszélyeztetettebbek mind a szövegértés mind az olvasás megkedvelése szempontjából. Miként lehetne ezen segíteni? Milyen könyvet adjunk kamasz fiunk kezébe? 

Kisiskolás korban a gyerekek sokkal jobban értik a szövegeket hallás után, mint olvasás után, ami érthető, hiszen a meséket korábban mindig csak felolvasták nekik, s az írott szövegek olvasásával még csak most ismerkednek. Ötödik osztályos korukban azután megfordul a helyzet, és a gyerekek általában jobban megértik az elolvasott szöveget, mintha ugyanazt felolvasnák nekik.  Ez a tendencia ezután megmarad, állandósul az olvasás előnye a halláshoz képest. Az olvasás képessége kulcsfontosságúvá válik a tanulás során, hiszen az információ gyűjtésének, megértésének egyik legfontosabb módjává válik.

Azonban hiába tanul meg a kisgyermek alsó tagozatban olvasni, ha ezt a készséget később nem gyakorolja megfelelő intenzitással, nem alakul ki olyan színvonalú szövegértése, ami a magasabb színtű tanulmányok, vagy később a munkához kapcsolódó leírások, utasítások, dokumentumok értelmezéséhez elengedhetetlen. Gyakori, hogy amúgy jó képességű gyerekek bukdácsolnak a középiskolában, mert képtelenek olvasás után tanulni, vagyis olvasás segítségével elsajátítani a tananyagot, vagy megérteni a leckét.

Nagyon sok hiányossága van az iskolai olvasástanításnak, de a világszerte tapasztalható súlyos olvasási-szövegértési krízis kialakulásában nagy szerepet játszik, hogy az iskolán kívül egyre kevesebbet olvasnak a gyerekek.

A legfrissebb Pisa felmérés eredményei azt mutatták, hogy noha néhány országban, így Magyarország mellett Chilében, Izraelben, Lengyelországban, Portugáliában, Dél-Koreában és Németországban jelentős javulás mutatkozott az olvasási készségben, a lányok minden országban megelőzték a fiúkat, méghozzá átlagosan egy iskolaévvel járnak fiú diáktársaik előtt. A nemek közötti szakadék 2000 óta egy országban sem szűkült, Franciaországban, Izraelben, Dél-Koreában, Portugáliában és Svédországban még nőtt is. Elsősorban a fiúk azok, akik egyre kevésbé lelik örömüket az olvasásban.

A Petőfi Irodalmi Múzeumban az olvasás hazai helyzetéről folyó beszélgetés során Győri János, a Magyar Olvasástársaság elnöke többek között arról beszélt, hogy a diákok körében nem számít „férfias” cselekedetnek a könyvolvasás, ezért a pedagógus feladata, hogy ennek ellenkezőjét bizonyítsa.

Úgy tűnik, a serdülő fiúk jelentik azt a különösen veszélyeztetett csoportot, akikre oda kell figyelnünk az olvasásra nevelés során. Miféle irodalom volna az, aminek olvasását a fiúk is „férfiasnak”, coolnak, trendinek azaz felvállalhatónak találnák? Véleményem szerint a színvonalas Sci-fi irodalomban megtalálható mindaz, ami a kamaszok igényét képes volna kielégíteni.

A serdülőkorú gyermekek érdeklődése a korábbihoz képest jelentős változáson megy át. Már nem a mesék olvasásában lelik örömüket, már nem utánozzák az olvasmányok hősét, hanem a társadalmi és etikai problémák iránt egyre fogékonyabbá válva maguk is hősök akarnak lenni. Számos az olvasási szokásokat vizsgáló kutatás kimutatta, hogy a kamaszok körében a legnépszerűbb olvasmányok a kalandregények, a fantasztikus regények, a horror, a krimi valamint a tudományos-ismeretterjesztő irodalom. Ebben a korban a felszínes olvasást már kezdi felváltani az elmélyülő olvasás, az ifjúsági regényt fokozatosan felváltja a felnőtteknek szóló irodalom.

Ábrahám Mónika a 12-14 éves gyerekek olvasási szokásait vizsgálva 2004-ben egy kérdőíves felmérés során ((www.ofi.hu) többek között arra az eredményre jutott, hogy a serdülő gyerek olvasási szokásait meghatározza a nemi szerep is. A fiúk kritikusabb és racionálisabb olvasók a lányoknál, valamivel jobban kedvelik a humoros, kalandos és erősen cselekményes könyveket. Ezzel szemben a lányoknál meglehetősen népszerűek az érzelmesebb történetek és a női írók művei is.

Melyik műfajt kedveled a legjobban? Lány
(129 fő)
Fiú
(80 fő)
 

%

Rangsor

%

Rangsor

Szerelmes, romantikus regény

28,7

2.

6,3

5.

Kalandos történet, fantasztikus regény

66,7

1.

80,0

1.

Történelmi regény

10,9

4–5.

25,0

2.

Vers

9,3

6.

3,8

6.

Mese

14,7

3.

11,3

3–4.

Ismeretterjesztő irodalom

10,9

4–5.

11,3

3–4.

Egyéb (horror, krimi stb.)

12,4

7,5

A táblázatból jól kivehető, hogy a fiúknál és a lányoknál egyaránt a kalandregény illetve a fantasztikus irodalom a legnépszerűbb műfaj. A szerelmes regény a lányoknál a második, a fiúknál a verset megelőzve az utolsó előtti helyen szerepel. A kedvelt műfajokat tekintve nincs nagy különbség a gimnáziumba, a városi, a kisközségi és a város peremén található általános iskolába járó diákok között. Valószínűleg ebben az esetben az életkori sajátosságok sokkal inkább meghatározóak, mint az iskola szerkezete vagy az olvasást befolyásoló más tényezők.

Ha a fiúkat – a színvonalas – science-fiction olvasására bíztatnánk, abban megtalálhatnák a példaképül választható hősöket éppúgy, mint a társadalmi és etikai kérdések élvezetes stílusban megírt elgondolkodtató felvetéseit, miközben a tudományos ismeretterjesztő irodalom utáni igényüket megalapozhatnák. Ráadásul a kortárs Sci-fi könyvek témaválasztása, nyelvezete, a regények világa, az eszközök, amelyeket a szereplők használnak, a gondolkodásmód sokkal inkább megközelíti a mai fiatalok modernség iránti igényét, mint a klasszikus kötelező olvasmányok gyakorta jócskán elavult, a mai fiatalok számára nem feltétlenül érdekes vagy élvezhető nyeli és vizuális környezete. Nem is beszélve azokról a társadalmi jellegű változásokról vagy problémákról, melyek a mai fiatalok mindennapjait meghatározzák, és amelynek megértéséhez a kortárs szépirodalom eredményesebben tudna hozzájárulni.

Dr. Mund Katalin szociológus, a Booker.hu könyváruház igazgatója


Ha nem szeretnél lemaradni tartalmainkról, akkor lépj be a Twice.hu exkluzív Facebook csoportjába!