Ha nem szeretnél lemaradni tartalmainkról, akkor lépj be a Twice.hu exkluzív Facebook csoportjába!

Az avitaminózis vitaminhiányt jelent a szervezetben. A vitaminokat húsból, tejtermékekből, gabonafélékből, gyümölcsből, zöldségből és számos más forrásból szerezhetjük be.

5 arcon és bőrön látható vitaminhiány és ezek kezelése

Évszázadok során az emberiség rájött, hogy bizonyos táplálékok megvonása után súlyos betegségek állhatnak elő a vitaminhiány miatt. Ilyen betegségek például a beri-beri betegség, amelyet a B1 vitamin hiánya okozza; a pellagra betegség, amely a B3 vitaminhiány miatt alakul ki; valamint a skorbut, amelynek az egyik oka a súlyos C-vitaminhiány, és nagyon sok kellemetlen tünettel jár.

A vitaminok hiányának az egyik oka a helytelen étrend, de emellett még sok más oka is lehet, mint például, a terhesség, fiziológiai állapotok (pl. szoptatás), gyerekeknél a növekedés, az anorexia, a bélflóra felborulása, stb.

1. Az E vitamin hiánycsökkenti a termékenységet, valamint vérszegénységet, idegrendszeri és neuromuszkuláris rendellenességeket, és retina károsodást okoz.

Az E vitaminhiány különösen előfordulhat koraszülött csecsemőknél, a Crohn-betegségnél (a bél rohamokban jelentkező, krónikus gyulladása), illetve genetikai betegségeknél.

Az E vitamin hozzájárul az idegrendszer egyensúlyához, sejtmembránokhoz, és biztosítja az A vitamin védelmét.

2. Az A vitamin hiány legfeltűnőbb jele a száraz bőr. Az A vitamin fontos szerepet játszik a szervezetünkben, mivel befolyásolja a látásunkat, a bőr -, valamint a csontok egészségét is.

Ez A vitamin szerepet játszik még a sejtdifferenciálódásban, és a sejtszerkezet fenntartásában, emiatt fontos eleme a sejtjavításnak, gyógyításnak és a regenerációnak.

Az A vitamin reagál a bőrtónusunkra, ezért a hiánya észrevehető a száraz bőr miatt. Ennek az a hátránya, hogy hiányában fennáll a bőrfertőzés veszélye, a nyálkahártyák kiszáradása miatt gyengülhet az immunrendszerünk.

3. A B8 vitamin hiány – okozza a korpásodást. Ez a vitamin részt vesz a zsírok és aminosavak anyagcseréjében, amelyek biztosítják a haj és a bőr egészségét. Emiatt a B8 vitaminhiány tünetei között szerepel a száraz bőr, viszketések, fekélyek, valamint a korpásodás.

Hosszútávú antibiotikum kúra vagy akár túlzott tojásfogyasztás esetén is fennállhat a vitamin hiánya.

4. Repedések az ajkak sarkain – ennek akár több oka is lehet, pl. vas-,cink-,B2 vitamin-, B12 vitaminhiány, stb.

Dr. Blum szerint, ha valaki vegetáriánus, akkor nem kap elegendő vasat, cinket, vagy B12 vitamint. Ezek a hiányosságok fogyókúra esetén is előállhatnak, ha nem fogyasztunk elegendő fehérjét, amely viszont fontos az immunrendszerünknek.

Ennek megelőzésében, vagy helyreállításában fogyasszunk több csirkét, lazacot, tonhalat, céklát, napon szárított paradicsomot, hüvelyeket, mint például póréhagyma stb.

5. Pattanások és aknék az arcon, karon, combon és fenéken – ennek okai lehetnek az esszenciális zsírsavak és az A, D vitaminok hiánya.

Megoldásként fogyassz kevesebb túlzottan telített zsírt és transzzsírt, és fogyassz több telítetlen zsírt, vagyis próbálj meg több lazacot és szardíniát enni, diót és mandulát, olajjal gazdag magokat, mint pl. len és kender, stb. A zöld leveles zöldségek, a piros paprika és a sárgarépa hozzájárul az A vitamin bevitelhez.

Az ember képes önmagában szintetizálni a D vitamint, de sokan (egyaránt gyerekek és felnőttek is) hiányt szenvednek a D vitaminban, mert nem töltenek elegendő időt a szabadban és a napfényben.


Ha nem szeretnél lemaradni tartalmainkról, akkor lépj be a Twice.hu exkluzív Facebook csoportjába!