Ha nem szeretnél lemaradni tartalmainkról, akkor lépj be a Twice.hu exkluzív Facebook csoportjába!

Az autoimmun betegségek, mint például a pajzsmirigy elégtelenség, glutén érzékenység, 1. típusú diabétesz, gyulladásos bélbetegség vagy a pikkelysömör, egyre gyakoribbak az utóbbi 20 évben.

autoimmun-betegsegek

Számos kutatás már bebizonyította, hogy ezek a betegségek kapcsolatban állnak a legközönségesebb termékenységi rendellenességekkel, mint például az endometriózis, korai petefészek öregedés vagy az idiopátiás (ismeretlen eredetű) meddőség.

Az autoimmun betegségek az immunrendszer elégtelenségei. Normálisan az lenne az immunrendszer feladata, hogy megvédje a szervezetet az idegen behatolóktól, mint például a férgektől, baktériumoktól, vírusoktól, hogy felfedezze és elpusztítsa ezeket, nekünk pedig az egészségünket biztosítsa. Autoimmun betegség esetén az immunrendszer „bekattan” és nem idegen (saját) testrészeket, szöveteket, szerveket kezd el támadni, gyulladást eredményezve. Mindennek pedig negatív hatása van a termékenységre. Az immunrendszer ugyanis idegen testnek érzékelheti az ivarsejteket és az embriót, nők esetében még a petesejtet is, így igen nehéz lesz teherbe esni – állapították meg a tudósok.

Számos tünete van az autoimmun betegségeknek, de azért nehéz felfedezni őket, mert ezek a tünetek megegyeznek más betegségek szimptómáival. A leggyakoribbak az emésztési zavarok, ismétlődő betegségek, bőrkiütések, vércukor problémák (például hipoglikémia), allergiák, túlzott fáradtságérzet, izom- és ízületi fájdalom, valamint nehézkes összpontosítás.

A legfrissebb kutatások szerint például, a glutén érzékenység, ha nem kezelik, spontán vetéléshez, korai menopauzához vezethet. A legtöbb kutatás pedig azt támasztotta alá, hogy a nők esetében megállapított autoimmun betegségek csökkentik a teherbe esés esélyét.

Mit tehetsz, hogy urald az immunrendszered?

  • vizsgáltasd meg a pajzsmirigy antitesteket, hogy kiszűrd a pajzsmirigy elégtelenség veszélyét;
  • teszteld a vércukor- és a hemoglobin A1c szinted, hogy kizárd az 1. típusú cukorbetegséget;
  • végeztess vérvizsgálatot a glutén antitestek feltérképezése érdekében. De fontos tudnod, hogy attól még lehetnek gluténproblémáid, ha nem lokalizálják nálad ezeket az antitesteket. A legegyszerűbb megoldás arra, hogy megállapítsd az, ha 4 hétig mellőzöd a glutént tartalmazó termékek fogyasztását, majd ismét bevezeted. Figyeld meg, hogy érzed magad. Ha jobban érezted magad nélküle, akkor ne fogyaszd;
  • fogyassz természetes táplálékot. Részesítsd előnyben a tápanyagokban és antioxidánsban gazdag ételeket, kerüld a csomagoltakat, feldolgozottakat, finomítottakat, és a glutént tartalmazókat. Bizonyosodj meg róla, hogy fehérjedús reggelit fogyassz (20–30 gramm fehérjetartalommal), lehetőleg az ébredés utáni órában. Valamint fehérjetartalmú kóstolót végy magadhoz minden 2–3 órában;
  • szeresd önmagad. Minden nap keríts időt arra, hogy felmérd, miként bánsz önmagaddal. Szeresd magad naponta azzal, hogy leírsz 5 olyan dolgot, amit szeretsz magadban. Illetve meditálj 4–5 percig, és lélegezz szeretetet magadba, a negatív érzéseket pedig fújjd ki;
  • naponta fogyassz probiotikumokat – a probiotikumok azok a hasznos baktériumok, melyek az emésztőrendszerben élnek. Ha naponta gondoskodsz a bevitelükről, megőrzöd a testedben az egyensúlyt a jó és rossz baktériumok között, segíted az emésztést, és felpörgeted az immunrendszered. Mielőtt azonban a szedésükre térnél, keress fel egy szakértőt, és kérd ki a véleményét.

Ha nem szeretnél lemaradni tartalmainkról, akkor lépj be a Twice.hu exkluzív Facebook csoportjába!