A gyerekek sokszor többet képesek felfogni, megérteni a felnőttek által elmondottakból, mint azt sokan gondolnák. Legtöbb esetben a szülők vagy nagyon lebutítva kommunikálnak a gyerekükkel, vagy pedig felindulásból olyan mondatokat, szavakat használnak, amelyekkel árthatnak a gyerekek fejlődésének.
Bár nincs mindenkire érvényes szabály, a szakértők úgy vélik, hogy számos dolgot elkerülhetünk, megelőzhetünk, ha zökkenőmentes kommunikációt szeretnénk biztosítani kicsikkel és tinédzserekkel.
Dr. Caroline Danda gyermekpszichológus és Dr. Sarah Bren klinikai pszichológus öt kulcsmondatról beszélt a Parade-nek, amelyeket még véletlenül sem szabad alkalmazni, gyerekek társaságában.
1. “Tökéletes!”
Valljuk be, a dolgok nem mindig “tökéletesek”, és nem is kell annak lenniük, mégis ezt a szót sok szülő és nagyszülő használja, amikor a dolgok nem a tervek szerint haladnak, és ez összezavarhatja a gyerekeket.
Dr. Caroline Danda figyelmeztet, és azt mondja: “A “tökéletes” kifejezés használata elősegítheti azt az elképzelést, hogy a tökéletesség elérhető és elvárható. Sokkal jobban hangzik ez a mondat: “Ez működik, köszönöm!” vagy inkább “Szép munka.”
2. “Nem nagy ügy…”
Lehet, hogy számunkra nem tűnik nagy dolognak, de nekik az lehet.
“A gyerekek és a tinédzserek nem rendelkeznek még a szülők vagy a nagyszülők bölcsességével” – véli Dr. Danda.
“Először erősítsük meg az érzéseiket, és biztosítsunk időt és lehetőséget, hogy a gyerekek, különösen a tinédzserek kifejezhessék érzelmeiket. Könnyebb túllépni egy nehéz helyzeten, ha a fiatal úgy érzi, hogy valaki megérti.”
3. “Íme, mit kell tenned…”
Ehelyett Dr. Danda úgy véli, jobb, ha ezt kérdésként tesszük fel a gyerekeknek: “Van néhány ötletem. Szeretnéd hallani őket.”
“Ez azért jó, mert így a gyerekek tudni fogják, hogy számíthatnak a szüleik támogatásra, akiknek ötleteik is vannak.””
A határozottabb megközelítés alkalmazása akaratlanul is alááshatja a gyermek önbizalmát és függetlenségét, míg a “kell” szó hozzáadása hozzájárulhat a szégyenérzethez.
Dr. Danda hozzátette, mindig elindíthatjuk a beszélgetést azzal, hogy kimondjuk: “Kíváncsiak vagyunk a te véleményedre is”.
4. “Milyen volt a napod?”
Elsőre jó ötletnek tűnhet, ha megkérdezzük, hogyan telt egy gyermek napja, de Dr. Danda úgy gondolja, hogy ez nagyobb stresszt okoz nekik, mint gondolnánk.
Azt javasolja, hogy inkább figyeljünk rájuk, és mondjunk olyat, hogy: “Örülök, hogy itthon vagy”, “Örülök, mosolyogsz, kicsim”.
5. “Mik a terveid a jövőre nézve?”
Ez gyakran vita forrása lehet a gyerekek és szülők között.
Bár a kérdés biztatónak tűnhet, azonban Dr. Danda elmagyarázta: “Nem minden diák dönt úgy, hogy a középiskola után azonnal egyetemre megy. Egyes gyerekeknek több időre van szükségük, hogy felnőjenek és felfedezzék érdeklődési körüket. Mások egy remek szakmát választhatnak, és lehetnek akár abban a legjobbak.” A szakemberek azt javasolják, hogy sokkal jobb a következő kérdést feltenni: “Mik a terveid az érettségi diploma megszerzése után?”