Ha nem szeretnél lemaradni tartalmainkról, akkor lépj be a Twice.hu exkluzív Facebook csoportjába vagy kövesd legújabb Facebook oldalunkat!

A megszokott dolgok nem mindig olyan biztonságosak, mint gondolnánk. Némelyikük káros lehet, és akad olyan is, ami kifejezetten veszélyes.

Összeállítottunk egy listát 11 mindennapi szokásról, amelyek árthatnak az egészségünknek, és még csak nem is tudtunk róla. Vigyázz magadra!

1. Keresztbe tett láb

A keresztbe tett lábak káros hatásáról először 1999-ben beszélt egy cég. Még egy nagyszabású kampányt is indítottak az Amerikai Egyesült Államokban The Great Cross-Out néven, és ez nemcsak reklámfogás volt: számos tanulmány bebizonyította, hogy ha keresztbe tett lábbal ülünk (akár egy széken, akár a padlón), annak olyan következményei lehetnek, mint a magas vérnyomás, a visszér és idegkárosodás.

2. A madarak etetése

A galambetetés sokak kedvenc szabadtéri tevékenysége, amit például a szülők is szívesen végeznek a gyerekeikkel együtt. Sajnos azonban ez a tevékenység nemcsak szórakoztató, de veszélyes is. Annak az esélye, hogy a városi galambok valamilyen fertőző betegséget hordoznak, meghaladja az 50%-ot. A galambok többek között ornitózist, colibacillózist, hisztoplazmózist, szalmonellózist, tuberkulózist, liszteriózist, tularémiát, Newcastle-kórt toxoplazmózist hordozhatnak – és még sorolhatnánk. Ha mindenáron ragaszkodsz hozzá, hogy megetesd a madarakat, szórd ki a nekik szánt eleséget, aztán húzódj minél távolabb.

3. Rossz minőségű napszemüveg viselése

Takarékossági szempontból egyes gyártók olcsó műanyagot használnak a napszemüvegek előállításához, ami nem védi meg a szemet az UV-sugárzástól, ez pedig akár retinaégést is okozhat. Az árnyékolás miatt a pupillák kitágulnak, és így kétszer annyi ultraibolya sugárzást kapnak, ami még ártalmasabb, mintha egyáltalán nem viselnél napszemüveget. A túlzott UV-sugárzás hályogot okozhat, károsíthatja a szemet, és akár rákhoz is vezethet.

4. Túl sok vizet iszol

Igen, jól olvastad: az sem egészséges, ha túl sok vizet iszol, ahogy az sem, ha túl keveset. A kutatók szerint minden szervezet vízigénye egyedi. Ha sokat mozogsz és sportolsz, igyál többet; ha vese- vagy érrendszeri problémáid vannak, jobb, ha kevesebbet iszol. Mindkét esetben a szomjúság a legjobb mérce – ha nem vagy szomjas, nem kell erőltetned a dolgot.

5. Meleg vizes palack használata fájdalomcsillapításra

A fájdalom enyhítésére a legtöbben meleg vizes palackot, vagy adott esetben jeges borogatást használunk, de vannak olyan betegségek, amelyek esetében ez a módszer nem jó ötlet. Ezek közé tartozik a vérzés, az akut hasi gyulladások (vakbélgyulladás, kolecisztitisz, hasnyálmirigy-gyulladás), valamint a rándulást vagy sérülést sem jó ötlet borogatni az első néhány óra után. Ezek az eljárások akkor is kifejezetten károsak lehetnek, ha valaki daganatos betegségben szenved.

6. Pattogatott kukorica készítése mikrohullámú sütőben

Nem az a baj, ahogy készül, hanem az összetevő, ami ezekben az előre csomagolt pattogatott kukoricákban található. A probléma itt a diacetil, amit a kukorica ízesítésére használnak. Hevítésre párologni kezd, és a tüdőbe jutva károsíthatja azt. De csökkentheted a kockázatot, ha hagyod kihűlni a popcornt, mielőtt megennéd.

7. Ha a munkahelyeden/az íróasztalodnál eszel

Sokféle munkahely létezik, de a legtöbbjük nem megfelelő hely az étkezéshez, arról nem is beszélve, hogy akár veszélyes is lehet, mivel olyan baktériumok gyűlhetnek fel a környezetedben, amik károsak az emésztésre. De ha ez még nem lenne elég, gondolj arra, hogy a munkatársaidat zavarhatja az étel szaga, az agyadnak pihenőre van szüksége, a lábadat sem árt néha kinyújtóztatnod, megmozgatnod, és a gyomrod sem tud megfelelően emészteni, ha közben folyton a tennivalóidra összpontosítasz.

8. Nyitott lábbeli viselése a városban

A nyitott cipő nyáron szinte kötelező, legalábbis sokan így gondolják. De vajon miért kockázatos ez? Nyitott cipőben nagyobb eséllyel sérül meg a lábad, és minden apró seb, akár egy szúnyogcsípés is, könnyen elfertőződhet, a fertőzés pedig az egész szervezetedre átterjedhet.

9. Sovány tej fogyasztása

Úgy tűnhet, hogy ugyanolyan, mint a normális tej, csak éppen nem zsíros, de ez nem így van. A nulla zsírtartalmú tej hasznosságát tekintve meg sem közelíti a hagyományos tejet. Amikor a zsírokat kivonják a tejből, a vitaminok is eltűnnek, és a helyükbe olyan szintetikus anyagok kerülnek, amik nem tesznek jót a szervezetednek. Számos gyártó tejpor hozzáadásával dúsíthatja a zsírmentes tejet, ami oxidálhatja a tej koleszterinjét. Bár ennek egyelőre nincs klinikai bizonyítéka, de az oxidált koleszterint fogyasztó állatok esetében lerakódás képződik az erekben, ami növelheti a szívroham kockázatát.

10. Helytelen testtartás

A helyes testtartás azt jelenti, hogy minden szerved szimmetrikusan helyezkedik el. Figyelj oda a gerincoszlopod helyzetére, és állítsd be megfelelően az irodai székedet is. Ezekre a dolgokra kell figyelned: A szék magasságának meg kell egyeznie a comb hosszával, és az ülésének szilárdnak kell lennie. A fenéknek ki kell töltenie legalább a szék 2/3-át. A szék támlájának illeszkednie kell a gerinchez. Dőlj hátra a széken úgy, hogy a gerincoszlopod szilárd támaszt kapjon.

Figyelj arra is, hogy ellazítsd a hasizmaidat. Ne tedd keresztbe a lábadat, ez akadályozza a vérkeringést. Helyezkedj el úgy, hogy a súlyodat a csípődre helyezd. Ne siess testhelyzetet változtatni, ha már kényelmetlen így ülni. Hagyd, hogy az izmaid megszokják a helyes testtartást. Az izmok egy része fokozatosan ellazul, és így megszokod ezt a pozíciót, de ez nem megy egyik pillanatról a másikra.

11. Ha az oldaladon vagy a hasadon alszol

Mindenki szeret kényelmes testhelyzetben elaludni. Ez a szokás azonban különböző egészségügyi problémákat okozhat, és némelyikük meglehetősen súlyos lehet, ha nem kezelik időben. Amikor az oldaladon alszol, magzat pozícióban, megakadályozod a rekeszizom szabad mozgását, ami különféle problémákat okoz, beleértve a hátfájást és a tüdőproblémákat.

A hason alvás még veszélyesebb, mivel nyomást gyakorol az összes szervre, ami hosszú távon idegkárosodáshoz és szívproblémákhoz vezet. A legjobb, ha háton alszol, mivel ez a legtermészetesebb pozíció. Ezt csak abban az esetben kell kerülnöd, ha alvási apnoétól (légzéskimaradás) szenvedsz.

Ha nem szeretnél lemaradni tartalmainkról, akkor lépj be a Twice.hu exkluzív Facebook csoportjába!