Ha nem szeretnél lemaradni tartalmainkról, akkor lépj be a Twice.hu exkluzív Facebook csoportjába!

gyumolcs-salata

Ha meg akarunk szabadulni túlsúlyunktól, vagy csak néhány kilót faragnánk le magunkról, biztosan valamilyen diétába kezdünk. Ezek közül egyesek igencsak szigorúak lehetnek, sőt egyenesen képtelenség őket betartani.

Az éheztető és rendkívül szigorú fogyókúrákról annyit neked is tudnod kell, hogy nem hatásosak, és a táplálkozási szakértők sem ajánlják, ugyanis azon túl, hogy pár napon belül feladhatod őket, árthatnak az egészségednek, és általában a kínokkal leadott kilók seperc alatt visszakúsznak rád.

Ezzel szemben, jó életstílusnak ígérkezik a negatív kalóriás diéta, amelynek megnevezése kissé kucifántos, de mindjárt elmagyarázzuk, mégis miért kapta.

Természetesen, minden ételben/élelmiszerben van kalória, tehát bármit is együnk, kalóriát viszünk be általa a szervezetünkbe. Ha sokat eszünk, a testünk annyi kalóriát éget el belőle, amennyire szüksége van, a többi pedig elraktározódik (ezért hízunk). Ha viszont keveset eszünk, vagy koplalunk, ez sem hozza magával a fogyást, hisz az anyagcserénk automatikusan lelassul, és bizonyos folyamatok is leállnak a testünkben. Emiatt, az ideális megoldás valahol középen található: jó, ha naponta többször étkezünk, keveset, és „negatív kalóriatartalmú” ételeket fogyasztunk!

Ezek lényege abban rejlik, hogy a szervezetünk, amikor megemészti a bevitt eledelt, önmaga is kalóriát éget. Ha pedig mi olyan ételeket fogyasztunk, amelyek kalóriatartalma kisebb, mint a folyamat által elégetett energia, negatív kalóriáról beszélhetünk.

Mondunk egy példát: a narancsban 50 kalória található. Az emésztése, felszívódása és az anyagcsere azonban 70 kalóriát vesz igénybe. Így tehát, a szervezet kapott 50 kalóriát, de 70-et használt el annak érdekében, hogy azt feldolgozza. Vagyis 20-szal megpótolta, önmagából!

Ily módon megengedheted magadnak, hogy naponta többször asztalhoz ülj, a gyomrod is jól érzi magát, mert végezheti a dolgát és nem kell folyton korrognia, az egészséged szempontjából is előnyös a helyzet, mert biztosítod a szervezeted számára a kellő vitaminokat, ásványi anyagokat és fehérjéket, viszont ezzel párhuzamosan leépíted a zsírrétegeket.

Előnyei:

– könnyű fogyás,

– vércukorszint helyreállítása,

– vitaminellátás.

Hátránya:

– vérszegényeknek nem ajánlott,

– az alultáplált (táplálkozási hiányosságokat bizonyító) betegek is kerüljék.

Melyek a negatív kalóriatartalmú élelmek? Ezek listája igen széles, főként amiatt, hogy ide tartoznak a zöldségek, gyümölcsök, a sovány hús, és minden belőlük készített étel.

A legtöbb „negatív kalóriát” tartalmazó gyümölcs a citrom, narancs, klementin, mandarin, grépfrút, szeder, málna, eper, barack, kajszi, alma, vörösáfonya, ananász, mangó, gránátalma, meggy, dinnye (görög és sárga), továbbá minden olyan gyümölcs, ami zöld színű vagy savanykás.

A zöldségek közül ebbe a csoportba tartozik a keresztes virágú zöldségek – a káposzta, karfiol, brokkoli, spárga családjából –, tök, paradicsom, uborka, karalábé, sárgarépa, paprika, csípős paprika, zeller, cikória, hagyma, fokhagyma, spenót, csalán, póréhagyma, stb.

Ajánlott fehérjetartalmú élelmek: sovány hús, elsősorban csirke, pulyka vagy hal. A pulykáról tudnod kell, hogy húsa rengeteg hasznos zsírt tartalmaz a szervezet számára, míg a hal tele van omega 3 és omega 6 zsírsavakkal, amelyek többek között a lerakódott zsír fellazításában játszanak fontos szerepet.

Egyáltalán nem tanácsos gyorséttermi ételt fogyasztani, olajban sült dolgokat, édességeket, süteményeket, fagylaltot enni, továbbá a disznó- és bárányhúst is mellőzni kell, marhahúst pedig mértékkel ajánlott fogyasztani.

Fotó: Flickr.com


Ha nem szeretnél lemaradni tartalmainkról, akkor lépj be a Twice.hu exkluzív Facebook csoportjába!