Ha nem szeretnél lemaradni tartalmainkról, akkor lépj be a Twice.hu exkluzív Facebook csoportjába!

Mindannyian ismerjük azt az érzést, amit egy hosszú tengerparti séta vált ki. „Azért érzed fáradtnak a lábaidat, mert sokkal jobban kell dolgozzanak az izmaid a homokkal borított felületen.” – magyarázza Daniel Lieberman, a Harvard Egyetem Humán Evolúciós Biológiai Tanszékének professzora.

Melyek a legegészségesebb cipők? Ezt mondják a szakértők!

A cementen vagy homokon való járás közötti különbség, összehasonítható a mezítláb és cipőben való járással. Bár úgy tűnhet, egy kisebb erőfeszítés, még jót is tesz lábainknak, nem árt odafigyelnünk, ugyanis a helytelen lábbeliválasztás komoly következményekkel járhat.

Lieberman kutatótársaival megfigyelte, hogy azoknak az embereknek, akik „mezítlábas cipőkben” (sportcipő, imitálja az emberi láb rugalmasságát és mozgását) jártak vagy sportoltak, sokkal erősebb lábuk volt a hagyományos cipőket viselő emberekénél.

Miért egészségesebb az erős láb?

“Egy gyengébb láb esetében nagyobb a esélye a lúdtalp kialakulásának.” – mondja Lieberman

A lúdtalp esetében a talpnak nem boltozatos a szerkezete, hanem teljesen egyenes. A kutatások kimutatták, hogy a lúdtalp térdfájáshoz, porckopáshoz és hátfájáshoz vezet.

Azokban a civilizációkban, “ahol az emberek kiskorúktól mezítláb jártak, sokkal kisebb arányban figyelhető meg a lúdtalp.” – magyarázza Lieberman.

Ennek értelmében a legegészségesebb lábbeli az, amivel születtünk, vagy az azt utánzó “mezítlábas cipő” vagy más néven bare foot cipő. Egy rugalmas sportcipő vagy topánka is megfelelő lehet.

Lieberman szerint a hagyományos lábbeliknek vannak előnyei is. “Mi emberek okkal kezdtünk el cipőt hordani. Kényelmesek és megvédik a lábunkat, tehát vannak pozitívumai.”

A legegészségesebb cipő kiválasztásakor figyelembe kell venni az alany életkorát, egészségügyi állapotát, járási szokásait és életmódját.

Azok az emberek, akik a hagyományos cipőkhöz vannak szokva, akár meg is sérülhetnek ha hirtelen mezítlábas cipőre váltanak.

Van néhány szabály, melyeket jó ha betartunk, amikor egészséges cipőre váltunk.

“A két elsődleges szempont a cipők esetében a megfelelő hajlítottság és a sarok mérete.”  – mondja Hylton Menz, lábszakorvos és az ausztriai Trobe Egyetem biomechanikai professzorra.

Menz kutatásai kimutatják, hogy főleg az idősebb korosztály esetében a túl kicsi vagy keskeny cipők a lábfej eldeformálódásához vezethet, ami gyengeséget okoz, emiatt pedig gyakoribbá válnak az esések.

Az egészséges cipő úgy az időseknek, mint a fiataloknak, olyan ami jól passzol a lábra, kicsi, széles sarka van, vékony, rugalmas a talpa és fűzős vagy tépőzáras, hogy legyen ami biztosan tartsa a lábbelit.

A magassarkú nem problémamentes

“Sok negatív következtetés létezik a magassarkú viselését illetően főleg, ha hosszú időre tesszük ezt.” – mondja Mickey Wiedermeijer, a Groningeni Orvosi Egyetem kutatója, aki  a magassarkú és lapos talpú cipők hatásairól írt tanulmányt.

Mindamellett, hogy fájdalmat okoz, a magassarkú lordózishoz vezethet. Wiedermeijer azt ajánlja mindenkinek, hogy legyen változatos a lábbeli viselete.

Bármennyire is ragaszkodik a magassarkúhoz, “néha azért viseljünk lapos talpú cipőt is, mert az nem annyira megerőltető az izmok számára.” – javasolja a kutató.

A szakértők azt ajánlják, hogy ne mindig ugyanolyan típusú cipőt viseljünk.

Ha minden nap ugyanazt a típusú cipőt (vagy ugyanazt a párt) hordod, idővel gondjaid lehetnek a csontjaiddal, izmaiddal és a vérkeringéseddel.


Ha nem szeretnél lemaradni tartalmainkról, akkor lépj be a Twice.hu exkluzív Facebook csoportjába!