Ha nem szeretnél lemaradni tartalmainkról, akkor lépj be a Twice.hu exkluzív Facebook csoportjába vagy kövesd legújabb Facebook oldalunkat!

Manapság a siker hagyományos mércéje – saját autó és lakás birtoklása – már nem feltétlenül állja meg a helyét. Világszerte egyre több fiatal nem vásárolja meg ezeket a dolgokat.

Az úgynevezett Y generáció (angolul leginkább a millennials kifejezést használják), vagyis a mostani 30-35 évesek, egyre ritkábban vásárolnak saját lakást, és még ritkábban autót. Valójában egyáltalán nem vásárolnak szuper drága dolgokat. Az Egyesült Államokban a 35 év alattiakat a „bérlők generációjának” (the generation of renters) is nevezik.

Mi ennek az oka?

Egyes szociológusok szerint ez azért van, mert a mai fiatalok pénzügyi válságoktól tartanak, és ezért félnek nagyobb hiteleket felvenni.

De nem ez a legfontosabb ok. Az igazság az, hogy a fiatalok jelenlegi generációja eltér a szüleik generációjától. Más értékeik vannak.

A mai fiatalok átgondolták a siker fogalmát, ami ma ezt jelenti:

  • A sikeres emberek nem vásárolnak ingatlant, hanem bérelnek.
  • Ha azt akarod, hogy sikeresnek tartsanak, fektess be tapasztalatokba: utazz, építs startup vállalkozásokat, gyakorolj extrém sportokat.

A dolog lényege, hogy a mai fiatalok nem anyagi jólétre és stabilitásra vágynak, hanem rugalmas időbeosztásra, valamint anyagi és földrajzi függetlenségre.

Nem érdeklik őket az anyagi dolgok

Miért vásárolnál saját autót, amikor taxival is közlekedhetsz. Ez szinte olyan, mintha saját autód lenne sofőrrel, és nem is kerül többe, mint egy saját autó fenntartása. Miért vásárolnál nyaralót, ha bérelhetsz is, mondjuk Airbnb-n, a bolygó bármelyik pontján, bármikor? Ugyanez a helyzet az állandó lakhellyel is:

  • Nem tudod, meddig maradsz ott, ahol most élsz.
  • Két lehetőség van: vagy 40 évig törleszted a hitelt, vagy elfogadod, hogy egész életedben albérletben fogsz élni.
  • Valószínűleg a munkahelyed is változik a következő néhány évben. Ha albérletben laksz, semmi nem akadályoz meg abban, hogy közelebb költözz az új munkahelyedhez.

A Forbes felmérése szerint a mostani fiatalok átlagosan háromévente váltanak munkahelyet.

A tulajdon fogalma már nem releváns

James Hamblin, az Atlantic szakírója a következőképpen magyarázza a jelenséget: „Az elmúlt évtizedben a pszichológusok rengeteg kutatást végeztek, amelyek igazolták, hogy a boldogság és a jólét érzése szempontjából az új élményekre fordított pénz sokkal jövedelmezőbb, mint új dolgok vásárlása. Az élmények több örömet okoznak.”

A tapasztalatok segítenek barátokat szerezni

Az emberek közötti társadalmi interakció döntő jelentőségű annak szempontjából, hogy boldognak érezzük magunkat vagy sem. Ha több emberrel beszélgetünk, és sok barátunk van, boldogabbak vagyunk. De vajon miről hallanának szívesebben történeteket az emberek: arról az évről, amit valahol a vadonban töltöttél, vagy arról, hogy hány lakást vásároltál már eddig?

Hamblin szerint: „Úgy tűnik, az emberek nem szívesen hallanak mások vagyonáról, de annál inkább szeretnek történeteket hallani, például arról, amikor elmentél a kedvenc együttesed koncertjére.”

Ne feledd, hogy még egy rossz tapasztalatból is lehet jó történet. Az anyagi javakból viszont nem születnek túl izgalmas történetek.

A nagyobb vásárlások aggodalommal töltenek el

Van még egy fontos dolog. Aggódunk az általunk birtokolt dolgok állapotáért, értékéért, különösen, ha azok nagyon drágák voltak. Ha veszel egy autót, akkor összerándulsz, valahányszor megszólal egy riasztó a közelben. Ha veszel egy házat, és megtöltöd mindenféle drága holmival, aggódsz, hogy kirabolhatnak. Nem is beszélve arról a tényről, hogy egy autó összekarcolódhat, vagy tönkremehet, és a drága TV akár egy év alatt is elromolhat. De a tapasztalatokat soha senki nem veheti el tőled.

Minden megvásárolt dolog értéke csökken az idő múlásával

A szüleinknek még nem volt annyi lehetősége utazni, mint nekünk. A szórakozásra sem volt annyi lehetőségük, mint nekünk. Új vállalkozásba kezdeni sem volt olyan könnyű. Ezért lakásba és autókba fektettek be, de mi nem ugyanezt akarjuk. Végül is minden megvásárolt dolog veszít az értékéből idővel. És ha belegondolunk, hogy az ingatlanok milyen gyorsan leértékelődnek egy válság idején, akkor még nyilvánvalóbb lesz a helyzet.

A tapasztalat az egyetlen, ami számít: soha nem csökken az értéke, és nem lehet ellopni sem.

Ha nem szeretnél lemaradni tartalmainkról, akkor lépj be a Twice.hu exkluzív Facebook csoportjába!