Ha nem szeretnél lemaradni tartalmainkról, akkor lépj be a Twice.hu exkluzív Facebook csoportjába vagy kövesd legújabb Facebook oldalunkat!

Az alkohol évezredek óta része a világ különböző kultúráinak. Akár megünneplünk valamit, akár egy étkezés részeként fogyasztjuk, mindenesetre sokan szinte naponta megisznak legalább egy alkoholos italt. És bár bizonyos alkoholfajtáknak vannak egészségügyi előnyeik is, a túlzott alkoholfogyasztás mindenképpen káros. De vajon mi történik, ha 30 napig egyáltalán nem iszunk alkoholt?

Bár az alkohol több embert öl meg, mint az opioidok, a teljes lemondás szélsőségesnek tűnhet. Természetesen az a legjobb megoldás, ha mindig tudatosak vagyunk, ami az alkoholfogyasztást illeti, de sajnos nem mindenkinek olyan könnyű megtalálni ezt az egyensúlyt. Ha azonban megpróbálunk 30 napig tudatosan nem fogyasztani alkoholt, jobban láthatjuk a lemondás előnyeit, és könnyebben válhatunk tudatos alkoholfogyasztókká.

Száraz január

A Száraz január mozgalomban résztvevők az év első hónapjában egyáltalán nem fogyasztanak alkoholt. Az angliai Sussexi Egyetem kutatói 800 alanyt figyeltek meg, akik részt vettek a Száraz január mozgalomban. A kutatók arra voltak kíváncsiak, milyen hatással van az egyhónapos absztinencia a résztvevők alkoholfogyasztási szokásaira, és megállapították, hogy az egyhónapos lemondás még 6 hónappal később is segített nekik jobban mérsékelni az italfogyasztást.

Mi történik a szervezeteddel, amikor lemondasz az alkoholról?

Természetesen a 30 napos lemondás hatása személyenként változó lehet, de általában hasonló mintát követ.

Egészségesebb máj

A máj az elsődleges szerv, amely felelős az alkohol lebontásáért. Ezért ha szünetet tartunk az alkoholfogyasztásban, a májunk egészsége javulni kezd.

„Ez természetesen nem egyik napról a másikra történik, de azok a zsíros elváltozások, amik a túlzott alkoholfogyasztás (férfiak esetében több mint napi 2, nők esetében pedig több mint napi 1 ital) eredményei, visszafordíthatók, és a máj működése normalizálódhat.” – magyarázza Dr. Amitava Dasgupta, a The Science of Drinking című könyv szerzője. „A máj így más feladatokra összpontosíthat, például a szervezet által termelt egyéb méreganyagok lebontására, a zsírok és a felesleges hormonok lebontására.”

Csökken a szív- és érrendszeri betegségek kockázata

Az alkohol lebontásáért elsősorban egy a májban található enzimcsoport, az alkohol-dehidrogenáz a felelős. Ha azonban túl sok alkoholt fogyasztunk, ez az enzim túlterhelődik, és más enzimeknek kell teljesíteniük ezt a feladatot.

„Amikor az alkohol anyagcseréje más útvonalon történik, sok szabadgyök termelődik, amelyekről ismert, hogy oxidálják a rossz koleszterint (LDL), és amikor az LDL oxidálódik, lerakódik a nyaki artériákban, és elzáródást képez.” – mondta Dasgupta.

Mérsékelt alkoholfogyasztás (1-2 ital heti pár alkalommal) esetén a legtöbb embernél nem áll fenn ez a veszély.

Alacsonyabb a rák kialakulásának kockázata

Az emberek általában a dohányzás és a rák összefüggéseiről beszélnek, de az alkohol esetében is beszélhetünk hasonló összefüggésekről többek között a fej-nyaki daganatok, a nyelőcső- máj- mell- és vastagbélrák esetében.

A csökkentett alkoholfogyasztás, vagy a teljes absztinencia azonban csökkentheti a rák kialakulásának kockázatát.

Fogyás

Valószínűleg nem fogysz 10 kilót, ha egy hónapig nem iszol alkoholt, de mindenképpen tapasztalsz változásokat a testsúlyodban. Az alkoholfogyasztás vízvisszatartást okoz, így az első dolog, ami feltűnik majd, a duzzanatok eltűnése lesz, amit a fölösleges vízmennyiség okozott. Ezenkívül az alkohol kalóriát is tartalmaz, különösen az édes koktélok. Ha például lemondasz a szokásos gin-tonikról, azzal a kalória-beviteledet is csökkented. Ugyanakkor nem érzel késztetést a késő esti falatozásra, ahogy arra sem, hogy zsíros ételekkel próbáld enyhíteni a másnaposság tüneteit.

Arról nem is beszélve, hogy így ahelyett, hogy az egész napot az ágyban töltenéd a másnaposságtól szenvedve, több energiád lesz, és produktívabb leszel.

Jobban alszol

Az alkoholnak ugyan nyugtató hatása van, de az alvás minőségét negatívan befolyásolja. Ha nem iszol alkoholt, frissebben és energikusabban ébredsz, eltűnnek a karikák a szemed alól, és a bőröd is egészségesebb lesz.

Javul az agyműködés

Köztudott, hogy az alkohol hatással van az agyunkra. Minél nagyobb mértékű az alkoholfogyasztás, annál tartósabb ez a hatás. Ha azonban abbahagyod az ivást, vagy legalábbis lényegesen kevesebbet iszol, akkor számíthatsz rá, hogy javul a koncentrációs képességed és a memóriád.

A pozitív hatások nemcsak fizikaiak lehetnek

Az alkoholról való leszokásnak számos más pozitív következménye is lehet:

  • csökken a szorongásérzet, és javul a mentális egészség;
  • pénzt spórolhatunk;
  • javul a kapcsolatunk a családunkkal és a barátainkkal;
  • élvezetesebb és eredményesebb hétvégék (vagy hétköznapok);

Minden előny ellenére az alkoholról való leszokás nehéz feladat lehet. Megtörténhet, hogy a családod és a barátaid nem értenek meg, és sok nyomás nehezedhet rád, de az is lehet, hogy te magad érzed úgy, hogy nagy szükséged van arra a pohár borra. Ezekkel a kihívásokkal mindenki másképp birkózik meg: van, aki egyszerűen úgy dönt, hogy egy hónapig inkább nem megy szórakozóhelyre, mások „szűz” italokat fogyasztanak (de ebben az esetben érdemes figyelni az alkoholmentes italok cukortartalmára is), és van, akinek az segít, ha autóval indul szórakozni, és ezzel eleve kizárja az alkoholfogyasztás lehetőségét.

Bármelyik módszert is válaszd, fontos, hogy tisztában légy a szándékaiddal, és nyíltan és őszintén beszélj erről a családoddal és a barátaiddal. Az egészséged szempontjából mindenképpen megéri.

Ha nem szeretnél lemaradni tartalmainkról, akkor lépj be a Twice.hu exkluzív Facebook csoportjába!